TOGETHER WE MARCH, TOGETHER WE WIN

TOGETHER WE MARCH, TOGETHER WE WIN

11 mei 2022

OP 21 MEI LAten we onze STEM EN DRUMS LUID KLINKEN IN DE BRUSSELSE STRATEN. ons DOEL: DE OVERWINNINGEN VOOR LGBTI+-RECHTEN van de voorbije jaren VIEREN.

"Het is de eerste keer sinds de start van de coronapandemie dat er weer een Pride-optocht kan doorgaan in België. We willen die gelegenheid aangrijpen om een aantal overwinningen te vieren van de voorbije jaren voor de LGBTI+-gemeenschap. Maar Pride is natuurlijk niet enkel een feest. Het blijft ook een protest voor alle LGBTI+-personen van wie de rechten geschonden worden”, zegt Eva Davidova, persverantwoordelijke bij Amnesty International Vlaanderen.

Een Pride Parade is het moment bij uitstek om de rechten van LGBTI+-personen op een positieve manier in de kijker te zetten. Helaas worden deze rechten op veel plekken in de wereld niet gerespecteerd. In veel landen worden mensen uit de LGBTI+-gemeenschap nog steeds op dagelijkse basis aangevallen voor hun zogezegd "foute" seksuele oriëntatie of genderidentiteit.

AMNESTY TOONT JE DAT PROTESTEREN EFFECT HEEFT!

DIT ZIJN 9 WINS UIT DE VOORBIJE 3 JAAR:

1. KELLY GONZALEZ KRIJGT ASIEL IN DE VS

Een federale rechtbank oordeelde dat Kelly, een transvrouw uit Honduras, asiel moest krijgen in de Verenigde Staten. Kelly Gonzalez Aguilar (24) ontvluchtte Honduras toen ze 12 jaar was omwille van haar transgenderidentiteit. In augustus 2017 reisde ze naar de VS waar ze door de autoriteiten in detentie geplaatst werd, in afwachting van de behandeling van haar asielaanvraag. Na internationale druk kwam ze in juli 2020 vrij, maar het was nog tot 30 maart 2022 wachten tot ze ook werkelijk asiel kreeg.

2. KOEWEIT VERWERPT CRIMINALISERENDE TRANSGENDERWET

In februari 2022 gaf het Grondwettelijk Hof van Koeweit de opdracht artikel 198 uit het strafwetboek te schrappen. Het artikel maakte “het imiteren van het tegenovergesteld geslacht” strafbaar. Het werd in strijd bevonden met artikel 30 van de Koeweitse Grondwet dat persoonlijke vrijheid garandeert.

3. FRANKRIJK KEURT NIEUWE WET GOED DIE CONVERSIETHERAPIE BANT

In Frankrijk werd in januari een wet goedgekeurd die een ban legt op zogenaamde conversietherapie (een verzamelnaam voor methoden die als doel hebben de seksuele geaardheid van holebi's te veranderen in heteroseksueel). De wet voorziet ook in celstraffen voor beoefenaars die deze onwetenschappelijke methode aanwenden om de seksuele oriëntatie of genderidentiteit van LGBTI+-personen te veranderen.

4. GEEN M/V MEER OP BELGISCHE IDENTIDTEITSKAART

In november 2021 kondigde de Belgische regering aan dat de vermelding van het geregistreerde geslacht niet meer op identiteitskaarten zal staan. Het gaat in eerste instantie enkel om de weergave van het geslacht op de identiteitskaart, het geslacht zal nog altijd geregistreerd worden als element van burgerlijke staat. In een tweede fase wil de regering bekijken hoe het geslacht door de overheid geregistreerd kan worden op meer inclusieve wijze.

5. OZGÜR, MELIKE EN ANDERE STUDENTEN VRIJGESPROKEN IN TURKIJE

In oktober 2021 sprak een Turkse rechter Ozgür, Melike, 16 andere studenten en een academicus vrij nadat deze aangeklaagd werden voor hun deelname aan een vreedzaam Pride-event in Ankara in mei 2019. De politie hanteerde toen pepperspray, plastieken kogels en traangas om de demonstranten uit elkaar te drijven. De vrijspraak eindigde na een proces van lange adem gelukkig met een overwinning voor de Pride-deelnemers.

6. Vier ZONES IN POLEN NIET LANGER "LGBT-FREE"

In september 2021 verklaarden vier regio's in Polen, namelijk Kielce, Krakow, Rzeszow en Lublin, niet langer "LGBT-free" te zijn. De zomer voordien ondernam de Europese Commissie juridische stappen tegen overheden in Hongarije en Polen die een reeks van discriminerende maatregelen tegen LGBTI+-personen.

7. ZWITSERLAND STEMT voor HUWELIJK VAN MENSEN MET hetZELFDE GESLACHT

In een Zwitsers referendum, georganiseerd in september 2021, koos een bijna twee derde meerderheid voor de legalisering van het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht. Koppels van hetzelfde geslacht mogen ook kinderen adopteren. Voorheen was Zwitserland een van de laatste landen in West-Europa waar trouwen met een partner van hetzelfde geslacht nog niet mogelijk was.

8. EERSTE VROUWENHUWELIJK IN TAIWANESE LEGER

Anderhalf jaar nadat Taiwan als eerste Aziatische land het huwelijk tussen partners van hetzelfde geslacht mogelijk maakte, trouwden twee lesbische koppels samen met 186 andere heterokoppels in een korte, grote huwelijksceremonie georganiseerd op de legerbasis van Taoyuan. De koppels gaven hun ja-woord voor familie, vrienden en hun oversten in het leger. De legerbasis was een onwaarschijnlijke plek voor een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht. Het Taiwanese leger wilde hiermee een signaal geven dat iedereen gelijk behandeld moet worden en feliciteerde alle koppels.

9. BOTSWANA HAALT RELATIES TUSSEN MENSEN VAN ZELFDE GESLACHT UIT HET STRAFRECHT

Botswana haalde in juni 2019 relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht uit het strafrecht. Dit gebeurde na Angola (2019), de Seychellen (2016), Mozambique (2015), São Tomé en Príncipe en Lesotho (2012). Een welkome overwinning als je weet dat in heel wat Afrikaanse landen relaties met mensen van hetzelfde geslacht nog steeds strafbaar zijn. In landen als Somalië, Somaliland en Mauritanië staat er zelfs een doodstraf op.

PRIDE ALS VERBINDEND ELEMENT

Geen evenement waarop zo veel lachende gezichten ineens worden gefotografeerd en nieuwe vriendschappen met gelijkgezinden worden gesmeed, sommige zelfs voor het leven, als op de Pride. We kunnen ons geen betere plaats bedenken om deze 9 overwinning met luide trom te vieren en om tegelijk met luide stem te blijven protesteren voor mensenrechten voor iedereen.

“Because the more we march, the more we win.”

DUS STAPPEN WE MET AMNESTY INTERNATIONAL FIER MEE MET DE BELGIAN PRIDE!

Schrijf je gratis in