Profielfoto van onze vertrouwenspersoon voor kandidaat-legatarissen.

Wij helpen je graag

Onze vertrouwenspersoon – Dirk Weets – informeert je graag over het opnemen van Amnesty in je testament en over alles wat daarbij komt kijken. Wil je liever eerst wat leesmateriaal? Vraag dan de brochure aan.

Of heb je liever direct persoonlijk contact? Hieronder vind je de contactgegevens van Dirk Weets.
E: [email protected]

EEN RECHTVAARDIGE WERELD NALATEN

Wanneer je overweegt om (naast je geliefden ook) aan Amnesty na te laten, raden wij je aan om een testament op te maken. Je kan dit zelf doen of bij een notaris. Als je Amnesty wil opnemen in je testament kan je Amnesty benoemen als legataris. Een legaat kan je zien als een gift in je testament. Er zijn 3 soorten legaten die je in je testament kan opnemen:

1. Een algemeen legaat: als je alle goederen van je nalatenschap aan ons wil toevertrouwen (eventueel nog samen met andere personen of organisaties);

2. Een legaat ten algemenen titel: als je beslist ons een percentage van je goederen na te laten.

3. Een bijzonder legaat: als je ons een welbepaalde som geld of een precies omschreven goed, zoals bijvoorbeeld een huis, wil nalaten.

BELANGRIJKE GEGEVENS AMNESTY

Als je Amnesty wil opnemen in je testament, moeten de volgende gegevens correct worden vermeld:

Naam: Amnesty International Vlaanderen
Adres: Goffartstraat 32, 1050 Brussel

Profielfoto vann Miep. Miep Tunnissen zet zich als vrijwilliger in voor Amnesty en de mensenrechten. Ze heeft Amnesty opgenomen in haar testament.

“Ik vind dat ik bevoorrecht ben in het leven zonder dat ik daar veel voor heb hoeven doen. Ik vind het billijk dat ik dan iets voor anderen doe. Amnesty doet grondig onderzoek naar alle vormen van onrecht in de wereld. Daar is mankracht en geld voor nodig. Dus zolang ik leef, werk ik als vrijwilliger bij Amnesty. En na mijn dood komt mijn geld daar nog goed van pas.”

EEN NIEUW VLAAMS DECREET VOOR SCHENKINGEN EN NALATENSCHAPPEN

Vanaf 1 juli 2021 heeft de Vlaamse regering beslist dat schenkingen en nalatenschappen aan goede doelen tegen 0% worden belast. Dit betekent dat wanneer je als inwoner van het Vlaams gewest iets nalaat aan Amnesty, we daarop geen belasting meer moeten betalen. Zo zal jouw nalatenschap integraal worden ingezet voor mensenrechten.

Let op: Het duolegaat zal geen fiscaal voordeel meer opleveren voor inwoners van het Vlaams Gewest en zal in de meeste gevallen zelfs onuitvoerbaar zijn. Indien je in jouw testament nog een duolegaat hebt opgenomen ten gunste van Amnesty, raden wij je aan om dit aan te passen. In Brussel en Wallonië blijft de techniek van het duolegaat bestaan.

Zit je met vragen over het nieuw decreet of het duolegaat? Neem dan vrijblijvend contact op met onze vertrouwenspersoon legaten Dirk Weets via e-mail of via telefoon: 0488 56 44 39.

WIL JE MEER INFO?

Vraag onze brochure aan of neem persoonlijk contact op.

AMNESTY AL IN JOUW TESTAMENT?

We vinden het zeer bijzonder en betekenisvol dat je Amnesty hebt opgenomen in jouw testament. Hartelijk bedankt hiervoor. Je kan ons dit via deze weg laten weten. Uiteraard zullen we deze informatie vertrouwelijk behandelen.