DE EUROPEAN YOUTH MEETING

Uit de beweging

Wij zijn Evi en Elena en wij hadden de kans om deze zomer 5 dagen naar de EYM te gaan. De EYM (European Youth Meeting) is een 5-daagse samenkomst met 40 jongeren van over heel Europa.

Wat die jongeren samenbracht in een wildvreemde stad? Hun passie voor mensenrechten (!) en hun inzet voor Amnesty International. Dit jaar vond de EYM plaats in Brussel, niet zo'n wildvreemde stad voor ons dus. Toch was het een heus avontuur!

De 5 dagen waren gevuld met workshops, infosessies, acties, … Sommige sessies waren met de hele groep, andere sessies waren in kleinere groepjes. Er was veel interactie en echt focus op luisteren naar elkaar en leren van elkaar.

Foto: blauw gekleed in solidariteit met Sudan! (Evi & Elena staan links)

Evi (jongerengroep Gent)

"Je leert enorm veel bij van interessante sprekers en de andere deelnemers. Zo heb ik meer inzicht verworven over de penibele situatie in Polen en hebben we postkaartjes gestuurd om de mensenrechtenverdedigers daar een hart onder de riem te steken. Verder heb ik een sessie bijgewoond waarin meer uitleg werd gegeven over de structuur en de werking van Amnesty International. Het meest interessante onderdeel vond ik de skillshare sessie. In deze sessie deel je ervaringen uit jouw jongerengroep met de andere deelnemers. Hoe maakt mijn groep gebruik van sociale media? Hoe organiseren wij onze groep en verdelen we taken? Hoe gaan we tijdens een actie om met mensen die niet akkoord gaan? Etc. Ook hebben enkelen een voorstelling gegeven over een actie die zij zelf in hun land gevoerd hebben. Zo doe je veel leuke ideetjes op voor jouw eigen jongerengroep."

Elena (jongerengroep Leuven)

"Ik ben het helemaal eens met Evi! Je leert jongeren kennen van verschillende landen in Europa waardoor je meer leert over de politieke en sociale situatie in die landen, wat voor mij in sommige gevallen een echte eye-opener was. Ook hebben we een tour gekregen van Vluchtelingenwerk en nadien een getuigenis, een getuigenis waarvan we allemaal tranen in de ogen kregen maar je tegelijk merkte dat iedereen extra gemotiveerd werd in ons activisme. Er zijn teveel dingen die ik geleerd heb, om hier op te sommen maar één van de sessies ging over ‘self-care’ als activist, waarin ik leerde dat het helemaal oke is om aan ‘self-care’ te doen en zelfs hoe belangrijk die ‘self-care’ is. Ook heb ik tijdens een andere sessie veel geleerd een intersectionaliteit. Tijdens die sessies luisterde iedereen naar elkaar en iedereen wilde zoveel mogelijk ervaringen mee naar hun eigen land nemen. Ik heb niet enkel veel geleerd van de andere jongeren maar ook echt van de organisatoren, die nog net dat ietsje meer ervaring hadden in activisme."

Foto: de Vlaamse deelnemers op de actie over Europese mensenrechtenschendingen.

"Klinkt misschien allemaal wat zwaar? Geen paniek, er was zeker ook tijd voor ontspanning en de andere activisten te leren kennen: in de avond een babbelke slaan of 's avonds gezellig iets gaan drinken, hoorde er zeker bij. Met de groep hebben we tijdens de 5-daagse ook een paar kleine acties gedaan, o.a. een actie van Sudan. Verbazend hoe snel en efficiënt dit ging! Vele handen maken licht werk, een motto om te onthouden!"

Een ander motto dat de EYM beschrijft:

“Als je één kaars aansteekt in een donkere kamer, zal je een klein en plaatselijk verschil kunnen zien. Als je meerdere kaarsen aansteekt, zal de kamer helder zijn en zal de donkerte verdwijnen.”

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw