Mensenrechtenverdediger in Frankrijk veroordeeld voor Tweet

Mensenrechtenverdediger in Frankrijk veroordeeld voor Tweet

25 september 2018

Deze week werd in Frankrijk een jonge mensenrechtenverdediger, Loan Torondel, veroordeeld voor een tweet.

Loan was in januari 2018 de humanitaire situatie van vluchtelingen en migranten in Calais aan het monitoren als lid van de groep L’Augerge des Migrants. Hij heeft toen een foto getweet van politieagenten bij een migrant die op een slaapzak zit. Volgens de tweet probeerden politieagenten midden in de winter om de man zijn slaapzak af te nemen. Hoewel het in Frankrijk wettelijk toegelaten is om politieagenten te fotograferen, is Loan omwille van deze tweet strafrechtelijk veroordeeld voor laster. Dit is een flagrante schending van zijn recht op vrijheid van meningsuiting, dat het recht omvat om legitieme kritiek te geven op overheidsfunctionarissen.

Intimidatie van mensenrechtenverdedigers

Dit alles is gebeurd binnen een context waarin vrijwilligers die vluchtelingen en migranten helpen lastig gevallen en geïntimideerd worden. Amnesty International is op de hoogte van meerdere gevallen waarbij politieagenten geweld zouden gebruikt hebben tegen vluchtelingen en migranten in de regio rond Calais, en tegen vrijwilligers die hen helpen. Deze uitspraak vormt nu een gevaarlijk precedent voor iedereen die probeert om het disproportioneel gebruik van geweld door de politie in Calais, en doorheen het land, te documenteren. Dit intimideert bovendien mensen die vluchtelingen en migranten helpen en hun mensenrechten verdedigen. Zo komen vluchtelingen en migranten in een nog precairdere situatie terecht.

Geen alleenstaande zaak

Jammer genoeg is deze veroordeling geen alleenstaande zaak. In Frankrijk zijn al verschillende rechtszaken gevoerd tegen mensen die vluchtelingen en migranten helpen. De meest frappante zaak was de vervolging van Martine Landry, een 73-jarige Amnesty-activiste. Martine had in de zomer van 2017 twee minderjarige asielzoekers aan de Italiaans-Franse grens begeleid naar een politiekantoor. Hoewel ze hiermee volledig binnen de grenzen van de wet handelde, werd Martine vervolgd voor hulp bij illegale binnenkomst. In eerste aanleg werd Martine over de hele lijn vrijgesproken, maar het parket ging tegen deze vrijspraak in beroep.

Mensenrechten verdedigen is geen misdaad

Mensenrechtenverdedigers mogen niet geïntimideerd en bestraft worden. Vrijwilligers en ngo’s die vluchtelingen en migranten helpen verdienen respect. Solidariteit moet gepromoot worden, niet gecriminaliseerd.