Mensen zitten in een zaal.

Amnesty International Leerstoel 2024 gaat naar Joe Cannataci

21 maart 2024

De Universiteit Gent kent dit jaar de Amnesty International Leerstoel toe aan professor Joe Cannataci voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de bescherming van het recht op privacy. Op dinsdag 26 maart komt Cannataci de Leerstoel persoonlijk in ontvangst nemen in Gent, waarna hij ook een lezing zal geven.

Volgens Joe Cannataci is de toekomst van het recht op privacy in gevaar. “Het is troebel, bedreigd, in gevaar omdat het een eeuwige ‘work-in-progress’ zal zijn, waarbij waakzaamheid en aanpassing aan nieuwe technologieën vereist is. Het is noodzakelijk om voortdurend nieuwe operationele, juridische en technische waarborgen te ontwikkelen... en te proberen deze waarborgen in te voeren”, aldus de professor.

Wie is Joe Cannataci?

Joe Cannataci is een toonaangevende autoriteit op het gebied van privacy en technologie. Hij was de eerste Speciale VN-Rapporteur over het Recht op Privacy (van 2015 tot 2021).

Professor Cannataci is hoofd van de afdeling Informatiebeleid & Bestuur aan de Faculteit Media & Kenniswetenschappen van de Universiteit van Malta. Hij is ook medeoprichter en blijft deeltijds codirecteur van STeP, de onderzoeksgroep voor Veiligheid, Technologie & e-Privacy aan de Universiteit van Groningen in Nederland, waar hij tevens hoogleraar is en de leerstoel European Information Policy & Technology Law bekleedt.

Meer informatie over zijn indrukwekkende loopbaan is hier te vinden.

Lezing

Tijdens zijn lezing zal Joe Cannataci enkele aspecten van het fundamentele recht op privacy verkennen en reflecteren over zijn ervaringen de eerste Speciale Rapporteur ooit van de VN over het Recht op Privacy. Hij zal ook nooit eerder gepubliceerde bevindingen delen over privacy in het veldwerk.

De toekenning van de Amnesty International Leerstoel onderstreept het belang van Cannataci’s werk, van de verdediging van mensenrechten en van privacybescherming.

Amnesty International Leerstoel

De Amnesty International Leerstoel wordt elk jaar toegekend aan een persoon die een bijzondere bijdrage levert aan de mensenrechten wereldwijd. Vorig jaar mocht Elizabeth Wathuti, een milieu- en klimaatactivist uit Kenia, de Leerstoel in ontvangst nemen.

Eerder viel die eer te beurt aan mensenrechtenverdediger Shirin Ebadi, de Egyptische vrouwenrechtenactiviste Nawal El Saadawi, schrijver Dave Eggers, zuster Jeanne Devos en Dr. Thomas Hammarberg, Mensenrechtencommissaris van de Raad van Europa.