Hondurese milieuactiviste vermoord

Persbericht

In Honduras is milieuactiviste Berta Cáceres vermoord. Cáceres was leider en mede-oprichter van de Consejo Cívico de Organizaciones Populares e Indígenas de Honduras (COPINH), een organisatie ter bescherming van inheemse bevolkingsgroepen.

Ze werd op 3 maart door onbekenden doodgeschoten in haar woning in La Esperanza, op ongeveer 200 kilometer van de hoofdstad Tegucigalpa.

Helaas is deze moord op Berta Cáceres een tragedie die we konden verwachten. Cáceres was al jaren het slachtoffer van intimidatie en bedreigingen, met als doel haar strijd voor de rechten van inheemse gemeenschappen te stoppen. Deze moord toont de gevaren aan waarmee mensenrechtenverdedigers en activisten in Honduras te maken hebben.

De regering van Honduras moet de schuldigen voor het gerecht slepen en Cáceres’ familie en alle leden van COPINH bescherming bieden.

Berta Cáceres won vorig jaar de prestigieuze Goldman Environmental Prize voor haar inzet voor het milieu en de rechten van de inheemse bevolking.

Amnesty International werkte samen met Cáceres om de rechten van kwetsbare bevolkingsgroepen te beschermen. Haar dood brengt ons werk en dat van andere mensenrechtenorganisaties een gevoelige klap toe.

Lees het persbericht Honduras: Deep failures in investigation into activist’s killing put many at risk.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw