Ecuador: lokale activisten vrijgesproken
Goed nieuws

Ecuador: lokale activisten vrijgesproken

14 maart 2016

Manuel Trujillo en Manuela Pacheco, leiders van een lokale beweging in San Pablo de Amalí in midden-Ecuador, zijn vrijgesproken van de ongegronde aanklacht van georganiseerd terrorisme.

De rechtszitting begon zonder incidenten op 19 januari en werd verdaagd tot 25 januari. De openbare aanklager kan nog in beroep gaan tegen de vrijspraak, maar de advocaten van de verdediging hopen dat dit het einde betekent van de in 2012 begonnen oneerlijke gerechtelijke vervolging van Manuel Trujillo en Manuela Pacheco.

Manuel Trujillo en Manuela Pacheco werden in staat van beschuldiging gesteld in verband met een aanval op 14 augustus 2012 op vier politieagenten. De ongegronde aanklacht leek een poging om hen de mond te snoeren en een einde te maken aan het langdurige verzet van de lokale bevolking tegen een waterkrachtproject. De actievoerders vreesden dat het project een negatieve impact zou hebben op het recht op water van hun gemeenschap.

Amnesty is bezorgd over het gebruik van ongegronde aanklachten tegen al wie kritisch is voor het beleid of tegen actievoerders die opkomen voor de rechten van lokale gemeenschappen die bedreigd worden door de industrie. Amnesty is ook bezorgd om het ontradend effect hiervan op iedereen die zijn of haar recht op vrije meningsuiting en vereniging wil uitoefenen.