Bescherming voor activisten in Colombia
Goed nieuws

Bescherming voor activisten in Colombia

15 juli 2022

In Colombia zijn maatregelen getroffen om de leden van de Regionale Maatschappij voor de Bescherming van Mensenrechten CREDHOS te beschermen. CREDHOS is de eerste organisatie uit de regio Magdalena Medio die deze bescherming heeft gekregen.

Op 9 februari braken onbekenden in in het huis van milieuactiviste Yuvelis Morales. Zij had de dag ervoor een doodsbedreiging ontvangen en werd gedwongen Colombia te verlaten. Ook andere milieuactivisten uit de regio waren het doelwit van de gewapende groepering die zichzelf Autodefensas Unidas de Colombia noemt. Zij verspreidden een pamflet waarin de activisten werden opgeroepen om het gebied te verlaten of de gevolgen onder ogen te zien. Amnesty dringt er bij de autoriteiten op aan de veiligheid van alle mensenrechtenverdedigers in de regio te waarborgen.

Yuvelis Morales (midden) op een mars ter bescherming van het water.

(FOTO: Alianza Colombia Libre de Fracking)

Activisten onder vuur

Volgens het Institute for Development and Peace Studies werden in Colombia alleen al in januari van dit jaar dertien mensenrechtenverdedigers vermoord. Ze waren allen actief rond de verdediging van land, grondgebied en milieu. Het instituut heeft ook dertien moordpartijen gedocumenteerd, waarbij 40 mensen op het Colombiaanse platteland om het leven zijn gekomen. Desondanks blijven vele activisten moedig opkomen voor hun land en onze planeet.

"Ik wil een veilige thuishaven creëren, zodat de kinderen van Colombia hun stem kunnen verheffen zonder hun eigen leven te riskeren", aldus Yuvelis Morales.

Meer weten over klimaat-en milieuactivisten? Klik dan hier.