WOZA krijgt mensenrechtenprijs
Goed nieuws

WOZA krijgt mensenrechtenprijs

07 december 2009

Op 23 november heeft president Obama de Robert F. Kennedy Human Rights Award overhandigd aan Jenni Williams en Magodonga Mahlangu voor hun werk voor Women of Zimbabwe Arise (WOZA).

De Robert F. Kennedy Human Rights Award wordt jaarlijks aan moedige en innovatieve mensenrechtenverdedigers wereldwijd uitgereikt voor hun strijd tegen onrechtvaardigheid.

WOZA is een vrouwenbeweging die zich inzet voor de empowerment van vrouwen uit alle lagen van de bevolking en die vreedzaam actie voert tegen onrechtvaardigheid. WOZA helpt haar leden om mensenrechtenkwesties aan de kaak te stellen en zich uit te spreken tegen de verslechtering van de sociale, economische en politieke situatie in Zimbabwe. Dit gebeurt niet zonder risico. Sinds de oprichting in december 2002, heeft WOZA honderden vreedzame protesten voor democratische hervorming en vrouwenrechten georganiseerd. Jenni Williams en Magodonga Mahlangu zijn meer dan 30 keer gearresteerd en duizenden WOZA-leden hebben wel eens vastgezeten.

‘De arrestaties schrikken ons niet af, want WOZA heeft ons doen geloven dat wij beter verdienen. Wij verdienen een dak boven ons hoofd, voedsel in onze maag, onze kinderen op school en de burgers aan het werk,’ zegt Mahlangu.