Oeganda: goedkeuring van de anti-LGBTI+ wet door de president is een ernstige aanval op de mensenrechten
Actueel

01 juni 2023

In antwoord op het bericht dat president Yoweri Museveni heeft ingestemd met de Oegandese anti-homoseksualiteitswet 2023 die seksuele handelingen tussen instemmende volwassenen van hetzelfde geslacht strafbaar stelt, reageert Flavia Mwangovya, adjunct-directeur van Amnesty International voor oost- en zuidelijk Afrika:

“Dit is een vreselijk donkere dag voor LGBTI+ rechten en voor Oeganda. De ondertekening van deze uiterst repressieve wet is een ernstige aanval op de mensenrechten; op de grondwet van Oeganda, en op de regionale en internationale mensenrechteninstrumenten die Oeganda heeft ondertekend. De anti-homoseksualiteitswet 2023 verankert discriminatie, haat en vooroordelen in de wet tegen LGBTI+ mensen in Oeganda en hun bondgenoten. Het is onaanvaardbaar dat deze mensen het risico lopen hun leven, hun vrijheid, hun privacy en hun vrijheid van meningsuiting te verliezen en dat zij niet vrij van discriminatie zouden kunnen leven."

 Amnesty International heeft herhaaldelijk opgeroepen om deze ongepaste wet te schrappen. Tot de wet in werking treedt, dringt Amnesty International er bij de internationale gemeenschap op aan om dringend druk uit te oefenen op de Oegandese regering om de rechten van LGBTI+ personen in het land te beschermen. We zijn solidair met de Oegandese LGBTI+ gemeenschappen en alle Oegandezen die getroffen worden door deze haatdragende wet.

Achtergrond

Deze anti-homoseksualiteitswet legt een levenslange celstraf op voor seksuele handelingen tussen personen van hetzelfde geslacht en voorziet tot 10 jaar cel voor pogingen tot dergelijke handelingen. De wet legt de doodstraf op voor "verergerde homoseksualiteit" en criminaliseert "het bevorderen" van homoseksualiteit, een bepaling die homofobie aanmoedigt.

 De wet beperkt de vrijheid van vereniging en meningsuiting verder door het "bevorderen van homoseksualiteit" te bestraffen met maximaal 20 jaar cel. Het verlenen van steun, in natura of financieel, en het faciliteren van activiteiten die homoseksualiteit aanmoedigen, worden op vage wijze strafbaar gesteld en zijn duidelijk gericht tegen individuen, mediakanalen en organisaties die zich inzetten voor LGBTI+ rechten.

 Op 21 maart 2023 keurde het Oegandese parlement de anti-homoseksualiteitswet goed, waarbij 387 van de 389 parlementsleden vóór stemden. Op 21 april wilde de president van Oeganda, Yoweri Museveni, de anti-homoseksualiteitswet 2023 niet ondertekenen, en stuurde deze terug naar het parlement in Oeganda voor heroverweging van verschillende clausules. Op 2 mei stemden 341 parlementsleden vóór het gewijzigde wetsvoorstel en stuurden het terug naar de president, die er mee instemde.