Jemen: twee journalisten vrijgelaten uit gevangenis
Goed nieuws

Jemen: twee journalisten vrijgelaten uit gevangenis

19 juli 2023

Goed nieuws uit Jemen: Op 1 juli kwamen Mohammed al-Salahi en Mohammed al-Junaid vrij. Dat beslisten de Houthi-autoriteiten, een gewapende groepering die heerst over een deel van Jemen.

Opgepakt en gefolterd

De twee Jemenitische journalisten werden respectievelijk in oktober en november 2018 zonder legitieme reden opgepakt door de veiligheids- en inlichtingendienst van de Houthi in de stad Hodeidah. Tijdens hun gevangenschap kregen ze te maken met grove mensenrechtenschendingen, waaronder ontvoering, foltering, andere vormen van mishandeling en ze mochten geen contact hebben met hun advocaat.

Onterecht vast

Volgens hun vonnis hadden Mohammed al-Salahi en Mohammed al-Junaid respectievelijk op 20 juni 2022 en 13 juli 2022 vrij moeten komen. De Houthi-autoriteiten hielden de mannen echter nog bijna een jaar langer vast. Amnesty International voerde actie voor Mohammed al-Salahi en Mohammed al-Junaid en is blij dat ze eindelijk uit de gevangenis zijn.

Achtergrond

Alle partijen bij het conflict in Jemen maken zich schuldig aan ernstige mensenrechtenschendingen, waaronder willekeurige detentie, gedwongen verdwijning, foltering en andere vormen van mishandeling, en berechting in oneerlijke processen.

In de gebieden die ze controleren, hebben Houthi-troepen willekeurig critici vastgehouden. Journalisten, mensenrechtenverdedigers, leden van de Bahai-gemeenschap en talloze anderen worden onderworpen aan oneerlijke processen, incommunicado gevangenschap (waarbij de gevangene geen enkel contact heeft met de buitenwereld) en gedwongen verdwijning.

In mei 2021 publiceerde Amnesty International een rapport waarin verslag gedaan wordt van de ervaringen van een groep gevangenen die niet aan gevechten deelnamen en die in 2020 werden vrijgelaten als onderdeel van politieke overeenkomsten. Onder meer journalisten, politieke tegenstanders en leden van de religieuze Bahai-minderheid werden onwettig vastgehouden en gefolterd, soms wel 7 jaar lang. Na hun vrijlating werden de Bahai’s gedwongen in Ethiopië in ballingschap te gaan. Acht andere gedetineerden, onder wie zeven journalisten, werden verbannen naar andere delen van het land.

De omstandigheden in de door Houthi gerunde gevangenissen zijn erbarmelijk. De cellen zijn overvol, er is onvoldoende voedsel en schoon drinkwater en de sanitaire voorzieningen zijn er slecht. Reporters Without Borders heeft gemeld dat 14 journalisten momenteel vanwege hun werk in Jemen vastzitten en dat in 2022 twee journalisten zijn vermoord.