Egypte: Mohamed Fahmy en anderen vrij
Goed nieuws

Egypte: Mohamed Fahmy en anderen vrij

30 september 2015

Op 23 september kwamen in Egypte honderd gevangenen vrij nadat zij pardon hadden gekregen. Onder hen zijn de Al Jazeera-journalisten Mohamed Fahmy en Baher Mohamed. Ook werden enkele activisten vrijgelaten.

Hoewel Amnesty de vrijlatingen toejuicht, wordt het ook gezien als een symbolisch gebaar. De mensenrechtensituatie is onder president Al-Sisi ronduit slecht. Het uiten van een afwijkende mening of kritiek op de regering wordt niet getolereerd. Er zitten nog steeds honderden mensen vast vanwege protesten of hun journalistieke werk. Ze werden opgepakt omdat zij op vreedzame wijze gebruikmaakten van hun recht op vrije meningsuiting, vergadering en vereniging.

Wanneer de vrijlatingen niet worden gevolgd door meer vrijlatingen van mensen die willekeurig zijn vastgezet, meer respect voor het recht op vrije meningsuiting, vergadering en vereniging en berechting van de daders van mensenrechtenschendingen, blijft het een loos gebaar.