Een boodschap voor de Turkse ambassade

Een boodschap voor de Turkse ambassade

31 januari 2018

Op 31 januari wordt in de Turkse hoofdstad Istanbul het proces tegen de voorzitter van Amnesty Turkije Taner Kılıç en tien andere mensenrechtenverdedigers hervat. Amnesty International trok in alle vroegte naar de Turkse ambassade in Brussel en liet daar een niet mis te verstane boodschap achter: FREE TANER!

Meer dan een miljoen mensen vragen de vrijheid

De actie in Brussel is slechts een van de vele wereldwijd voor Taner Kiliç en de tien mensenrechtenverdedigers. Meer dan een miljoen mensen uit 194 landen en gebieden hebben via een actie de Turkse autoriteiten opgeroepen de Taner Kılıç vrij te laten en de aanklachten tegen hem en tien andere mensenrechtenverdedigers in te trekken.

Schijnproces

De elf staan terecht voor verzonnen aanklachten over ‘terrorisme’, iets wat alleen maar gezien kan worden als een politiek gemotiveerd proces om critici van het regime het zwijgen op te leggen. De activisten kunnen tot 15 jaar gevangenisstraf worden veroordeeld.

‘Er is overweldigend bewijs dat Taner Kılıç onschuldig is. Hij had al lang vrijgelaten moeten worden’, zegt Gauri van Gulik, Amnesty’s directeur Europa. ‘Het feit dat hij al bijna acht maanden gevangengehouden wordt, spreekt boekdelen over het zwakke Turkse rechtssysteem en de genadeloze vervolging van mensen die opkomen voor de mensenrechten.’

De rechtszaak biedt de Turkse autoriteiten de kans om de juridische fouten recht te zetten en Kılıç en de tien andere mensenrechtenverdedigers vrij te spreken.

Eis de vrijlating van Taner Kiliç

TEKEN DE PETITIE