Congolese activisten Fred Bauma en Yves Makwambala zijn vrij!
Goed nieuws

Congolese activisten Fred Bauma en Yves Makwambala zijn vrij!

16 september 2016

Schitterend nieuws: de Congolese activisten Fred Bauma en Yves Makwambala zijn vrij! Opnieuw boekt de wereldwijde schrijfmarathon van Amnesty International succes.

Fred en Yves, activisten van de jongerenorganisatie LUCHA (Lutte pour le Changement), een jongeren-beweging die dit jaar nog bekroond werd met de Ambassador of Conscience-prijs van Amnesty International, zetten zich op geweldloze wijze in voor vrede in Oost-Congo en voor democratische veranderingen in hun land.

Gezien hun activisme liepen ze het risico te worden veroordeeld tot de doodstraf, maar Amnesty’s schrijf-marathon heeft daar een stokje voor gestoken. Het duo werd in maart 2015 samen met 26 andere activisten gearresteerd en werd beschuldigd van diverse misdrijven waaronder "het beramen van een samenzwering tegen het staatshoofd".

Tijdens de schrijfmarathon van 2015 kwamen wereldwijd 170.000 mensen op voor Fred en Yves. Dankzij die enorme solidariteit en indrukwekkende actie werden beide activisten vrijgelaten.

Na zijn vrijlating verklaarde Yves Makwambala: "Elke brief, elk bezoek, elk woord heeft ons kracht gegeven. Wij zijn nu nog vastberadener in onze strijd voor vrijheid en democratie. Bedankt". Hij zei ook: "Weten dat er mensen en organisaties zoals Amnesty International zijn, die meestrijden voor rechtvaardigheid en inachtneming van de mensenrechten, dat gaf ons moed".

Fred Bauma zei: "Ik ben blij om na 17 maanden eindelijk vrij te zijn. Ik bedank Amnesty International en iedereen die op één of andere manier voor mijn vrijlating heeft gestreden. Ik kijk ernaar uit om mijn vrienden en familieleden weer te zien en om verder te gaan met mijn strijd voor democratie en vrijheid".

"Fred en Yves vertegenwoordigen een generatie van activisten die zich blijven verzetten tegen de inperking van de vrije meningsuiting in de Democratische Republiek Congo. Het is schokkend dat zij de doodstraf hadden kunnen krijgen terwijl zij uitsluitend probeerden jongeren bij hun vreedzaam activisme te betrekken”, aldus Sarah Jackson van Amnesty International.

Van 3 tot 31 december is er opnieuw een schrijfmarathon en komen wij opnieuw massaal in actie voor mensen in nood. Wij hopen dat wij ook dan weer op jouw steun mogen rekenen!