Azerbeidzjan: politie slaat protesten met geweld uiteen

Azerbeidzjan: politie slaat protesten met geweld uiteen

15 mei 2012

Azerbeidzjan moet onmiddellijk stoppen met het onderdrukken van de vrijheid van meningsuiting. Maandag sloeg de politie met veel geweld twee vreedzame protesten neer in de hoofdstad Bakoe.

Ongeveer driehonderd mensen demonstreerden zonder toestemming van de autoriteiten. Ze eisten dat alle politieke gevangenen voorafgaand aan het Eurovisie Songfestival worden vrijgelaten. Azerbeidzjaanse activisten vertelden Amnesty International dat de politie het vooral had gemunt op leden van de politieke oppositie.

Politiegeweld

Op videobeelden van de demonstraties is te zien dat politieagenten demonstranten wegsleepten en aftuigden. De politie heeft 28 betogers vastgehouden; de meeste kregen een schriftelijke of verbale waarschuwing van de politie en werden na enige tijd in een buitenwijk afgezet.

Ondanks de internationale media-aandacht voor het Eurovisie Songfestival in het land, gebruikt de Azerbeidzjaanse politie nog steeds bruut geweld bij vreedzame demonstraties. Amnesty International roept daarom de organisatoren van het Songfestival op de voortdurende onderdrukking van de vrijheid van meningsuiting in Azerbeidzjan te veroordelen.

Demonstraties in centrum verbannen

De Azerbeidzjaanse autoriteiten moeten demonstraties toestaan en alle verantwoordelijken van het politiegeweld berechten. In de afgelopen maanden gaf het stadsbestuur van Bakoe toestemming voor enkele protesten, maar er is nog steeds een verbod op demonstraties van oppositiepartijen in het centrum van de stad. Deze protesten worden verbannen naar de verre buitenwijken.