24 politieke gevangenen vrij in Myanmar
Goed nieuws

24 politieke gevangenen vrij in Myanmar

25 februari 2009

Op 21 februari 2009 werden 24 politieke gevangenen vrijgelaten uit verschillende gevangenissen in Myanmar. Onder hen gewetensgevangene Ma Khin Khin Leh.

Ma Khin Khin Leh werkte als lerares, toen zij op 19 juli 1999 samen met haar drie jaar oude dochter in haar huis in Bago, Centraal Myanmar, werd gearresteerd. Haar dochter werd vijf dagen later vrijgelaten. Ma Khin Khin Leh werd veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf vanwege haar politieke activiteiten. Zij is getrouwd met Kyaw Wunna, een voormalig politiek gevangene en studentenactivist.

Volgens Amnesty International werd Ma Khin Khin Leh gearresteerd omdat de autoriteiten haar man niet konden vinden. Hij werd gezocht in verband met een demonstratie voor democratie, die die dag zou plaatsvinden. De dagen na de arrestatie van Ma Khin Khin Leh, arresteerden de autoriteiten van Myanmar zes andere familieleden van Kyaw Wunna. Elf andere mensen werden gearresteerd voor het verspreiden van pamfletten.

In Myanmar zitten nog meer dan 2000 mensen gevangen vanwege hun politieke activiteiten. Velen worden incommunicado gevangen gehouden, waardoor ze geen contact kunnen hebben met familie, een arts of advocaat. Foltering van gedetineerden komt vaak voor.