Amnesty-dag 2023

INFORMEER Je &
laat je inspireren
VOOR MENSENRECHTEN!

Luister je graag naar krachtige verhalen van mensenrechtenactivisten? Of heb je zin in leuke ontmoetingen met medesupporters? Kom dan zeker naar onze jaarlijkse Amnesty-dag! Bekijk hieronder het volledige programma en reserveer snel jouw plek.

De Amnesty-dag is volledig in het Nederlands te volgen. Sommige sessies worden in het Engels of Spaans gegeven, maar zijn voorzien van een Nederlandse vertaling.

zaterdag 21 oktober 2023

Minderbroedersgang 5, 2800 Mechelen
in Cultuurcentrum Mechelen

DAGOVERZICHT

09.30 uur: onthaal met koffie
10.00 uur: welkomstwoordje
10.30 uur: voormiddagsessies
12.00 uur: lunch
13.00 uur: plenaire sessie
15.00 uur: namiddagsessies
16.30 uur: gezellig afsluiten met een drankje

VOORMIDDAGSESSIES

Kies 1 van deze sessies voor de voormiddag.

Reddingsactie Middellandse Zee © Alexander DraheimSea-Eye

Reddingsactie op de Middellandse Zee. © Alexander Draheim/Sea-Eye

Vluchtelingen en migranten redden op de Middellandse Zee

Mensen in nood op zee, moeten volgens het internationaal recht zo snel mogelijk gered en overgebracht worden naar een veilige plaats. Tot de zomer van 2019 betekende dit dat die mensen naar Europese landen gebracht werden. Maar sinds toen sloten Europese leiders een deal met Libië, waardoor mensen teruggestuurd worden naar de “Libische hel”. Bovendien voerden agenten van de grens- en kustwacht van verschillende Europese landen gewelddadige pushbacks uit en sloegen ze er niet in mensen op tijd te redden. Amnesty-expert Matteo De Bellis licht de huidige situatie toe.

Fondsenwerving voor Amnesty International (c) Liebentritt

Fondsenwerving voor Amnesty International. (c) Liebentritt

What the fundraising?!

Dankzij giften van tienduizenden mensen kan Amnesty International Vlaanderen impactvol mensenrechtenwerk verrichten. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat in een snel veranderende wereld die van crisis naar crisis holt? Of wil je weten welke fondsenwervingsstrategie Amnesty vandaag en de komende jaren volgt? Deze sessie geeft je een zicht daarop. Breng vooral ook je ideeën, vragen en feedback mee. Zo maken we deze sessie interactief. En met jouw input bouwen we verder aan een gezonde fondsenwerving, wat essentieel is voor een sterke en onafhankelijke beweging.

Amnesty International Vlaanderen - Wies De Graeve

Wies De Graeve © Amnesty International Vlaanderen

ABC van Amnesty

Kom je voor de eerste keer naar de Amnesty-dag? Of ken je Amnesty International niet zo goed en wil je weten hoe de beweging in mekaar zit? Dan is deze klassieker een absolute aanrader: je krijgt een introductie tot Amnesty’s mensenrechtenwerk in Vlaanderen en wereldwijd door onze directeur Wies De Graeve. Zo leer je op korte tijd veel bij over wat Amnesty doet.

PLENAIRE SESSIE

Publiek bij Amnesty dag in 2022. (c) Inge Driesen

Zoals elk jaar kan je een plenaire sessie volgen die niemand wil missen. Na deze sessie met een inspirerende spreker over een urgent thema blijft de inhoud nog lang voor gesprekken zorgen tussen de aanwezigen. Hou deze webpagina en onze Facebook en Instagram in de gaten om binnenkort te weten wie je dit jaar mag verwachten!

NAMIDDAGSESSIES

Kies 1 van deze sessies voor de namiddag.

Leidy Cadena (c) Amnesty International

hoe beschermen we het protest in colombia?

Mensenrechtenactivisten Leidy Cadena en Sebastian Carrascal vertellen hoe zij de protesten in Colombia meemaakten in hun stad. Op 28 april 2021 namen Leidy en Sebastian deel aan een vreedzaam protest in de hoofdstad Bogota. Vooraf deelde Leidy op sociale media: "Laten we samen vreedzaam deelnemen aan het protest, om aan de wereld te tonen dat jongeren vastberaden zijn om de samenleving positief te veranderen." Helaas ontaardde het protest in een schokkend tafereel toen de politie kwam. Leidy en Sebastian wilden terug naar huis gaan. Onderweg naar haar fiets werd Leidy beschoten door een politieagent met een rubberen kogel. Ze verloor haar linkeroog. Leidy en Sebastian bespreken tijdens de Amnesty dag hoe we het recht op protest in Colombia kunnen beschermen.

Het logo van het Lumen project

Het logo van het Lumen project.

Met Lumen naar een beter amnesty

Met het Lumen-project heeft Amnesty International een ambitieus doel: de wereldwijde beweging en het organisatiemodel beter maken voor medewerkers, activisten, vrijwilligers en voor de mensen wiens rechten we verdedigen. Dat doel probeert Amnesty te bereiken door kritisch te kijken naar de werking van verschillende delen van de organisatie en haar bestuurssysteem. Wies De Graeve, Rachel Ntabuhashe en Margot Vervaecke denken graag samen met jou na over hoe alles effectiever en rechtvaardiger kan binnen Amnesty.

Jongeren van 'Rebel with a cause' (c) Amnesty International

Jongeren van 'Rebel with a cause'. (c) Amnesty International

'Rebel with a cause' introduceert spel tegen discriminatie

Het jongerenproject 'Rebel with a cause' dat afgelopen oktober startte bracht geëngageerde jongeren uit Antwerpen samen. Een heel academiejaar werkten ze rond discriminatie, een thema dat hen wakker hield. Na veel brainstormen, uitdenken en trechteren kwamen ze tot een spelconcept. Tijdens deze sessie brengen de jongeren van dit project het verhaal van 'Rebel with a cause'. Ze beantwoorden de vraag: hoe kom je als nieuw samengestelde Amnesty jongerengroep van een leeg canvas tot een spelconcept om over discriminatie te praten in de lagere school?

.

Amnesty-dag: Schrijf je in voor je favoriete sessies

10u30 - 12u00
15u - 16u30
De aangeboden lunch is vegan.

Deze vraag wordt gebruikt om spam-inzendingen te vermijden.