Amnesty-dag

Op 7 september 2019 worden de Syntra-lokalen in Antwerpen overgenomen voor een niet te missen Amnesty-dag. Op deze dag komen sprekers en activisten samen om oplossingen te zoeken voor de uitdagingen rond mensenrechten die ons vandaag allemaal aangaan.

Hoog tijd voor een verfrissend en toekomstgericht debat. Leerrijke sessies, boeiende visies en interessante gedachtewisselingen vullen deze jaarlijkse inspiratiedag. ‘s Middags serveren we een getuigenis die jouw inzet voor mensenrechten zal prikkelen. Tijdens de lunchpauze heb je ook de kans om gedachten uit te wisselen met onze directeur en leden van onze thema- en landenteams, afsluiten doen we met een drink!

Praktisch

Waar? Lokalen van Syntra (Post X), vlak aan Berchem Station in Antwerpen (Borsbeeksebrug 32, 2600 Antwerpen-Berchem).
Wanneer? Zaterdag 7 september om 10u.
Kostprijs? 10 euro (voor de lunch en koffiepauzes). Contant te betalen aan het onthaal.

VOORMIDDAG SESSIES: 10u30-12u

Het Amnesty ABC voor starters

Voor nieuwe Amnesty-activisten of v oor zij die een opfrissing van hun kennis kunnen gebruiken. Tijdens deze sessie grijpt onze directeur Wies De Graeve terug naar de basis van mensenrechten en legt uit waar deze vandaan komen, hoe Amnesty International is ontstaan en hoe onze organisatie geëvolueerd is doorheen de tijd.

Klimaatverandering & mensenrechten

De impact van klimaatverandering op mensen valt niet te overzien. Bestaande ongelijkheden zullen alleen maar toenemen. Het zullen onze kinderen zijn die met de beangstigende effecten opgroeien. Dat regeringen nauwelijks een vinger uitsteken als reactie op wetenschappelijke inzichten over klimaatgevolgen, is één van de grootste mensenrechtenschendingen over generaties heen. Hoe zien de gevolgen van klimaatverandering op mensenrechten eruit en hoe kunnen we overheden op hun verantwoordelijkheden wijzen? Tijdens dit panel stellen we de vraag aan 3 experts.

VERBINDEND COMMUNICEREN IN tijden van polarisatie (volzet!)

In de polariserende sfeer van vandaag wordt het steeds moeilijker om op een rationele manier te discussiëren met mensen met wie we het oneens zijn. Is er een nieuwe stijl nodig om succesvol te communiceren in deze tijd? In deze interactieve sessie leert Anne-Maartje van The Behaviour Company je gesprekstechnieken waardoor je sterker in je schoenen zal staan voor deze uitdagende gesprekken.

Lunch: 12u-13u

Speeddates met o.a:

• Landen- en themateams

• Steunpunt Internationaal Beleid

• Raad van Bestuur (o.l.v. voorzitster Hilde Stals) en directeur Wies De Graeve

NAMIDDAG: 13u-15u

Iedereen welkom !

WE BLIKKEN Vooruit naar de grote projecten van Amnesty vlaanderen,
WAT ZIT ER ALLEMAAL IN DE PIJPLIJN?

+ GETUIGENIS VAN ACTIVIST SEÁN BINDER

Seán Binder trok na zijn studies naar de Griekse eilanden om er als vrijwilliger mensen op de vlucht te helpen.

Zelf vindt hij niets heldhaftigs aan zijn engagement, maar hij vindt het zijn plicht tegenover mensen die moeten vluchten om te overleven.

Seán heeft er al meer dan 100 dagen Griekse cel op zitten. Hij werd aangeklaagd voor spionage, mensensmokkel en lidmaatschap van een criminele organisatie. Daarvoor riskeert hij nog altijd 25 jaar gevangenisstraf.

Op onze Amnesty-dag deelt hij zijn verhaal met jullie.

(Deze sessie is in het Engels, vertaling is voorzien)

NAMIDDAG SESSIES: 15u-16u20

Hoe kunnen we meer impact hebben?

Als mensenrechtenbeweging streeft Amnesty International steeds naar maximale impact.  Waar is er ruimte voor verbetering? Op welke vlakken moeten we innoveren? Samen met de activisme-collega’s van Amnesty Vlaanderen werpen we tijdens deze sessie een kritische blik op onze organisatie om deze vragen te beantwoorden.

Criminalisering van solidariteit in Europa

In heel Europa staan mannen en vrouwen op om hun solidariteit te tonen met mensen op de vlucht. Ze riskeren daarvoor soms hun eigen vrijheid om anderen in veiligheid te brengen. Onze beleidsmedewerker Asiel en Migratie, Julie Adyns, licht toe wat Amnesty International begrijpt onder ‘criminalisering van solidariteit’ en hoe de tendens in Europese landen zich voordoet.

Intro tot mensenrechteneducatie (volzet!)

Op de jaarlijkse Schrijf-ze-VRIJdag voeren duizenden jongeren actie voor mensenrechten in hun school of vereniging. Deze sessie gaat over het komende thema van de vernieuwde Schrijf-ze-VRIJdag: jonge mensenrechtenverdedigers. Ook bespreken we nuttige tools die je kan gebruiken voor mensenrechteneducatie.

BIG DATA & MENSENRECHTEN

(Deze sessie is in het Engels, vertaling is voorzien). Gsm-operatoren die altijd weten waar je bent, bewakingscamera’s die 24 uur op 24 draaien, robotica en artificiële intelligentie brengen de mensheid op een scherp kantelpunt in haar lange geschiedenis. Het dwingt ons om het begrip privacy opnieuw te definiëren. Is er ook een bedreiging voor ‘mensen die niets te verbergen hebben’? Hebben we het recht om niet gemeten te worden? Om de opportuniteiten van deze nieuwe ontwikkelingen te grijpen zonder de mensenrechten uit te hollen, is het hoog tijd voor een gesprek hierover.

Een korte terugblik op een inspirerende dag

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw