Amnesty-dag 2022

INFORMEER Je &
laat je inspireren
VOOR MENSENRECHTEN!

Zin in boeiende ontmoetingen met medesupporters en leerrijke gesprekken over actuele mensenrechtenkwesties? Kom dan zeker naar onze jaarlijkse Amnesty-dag! Bekijk hieronder het volledige programma en reserveer snel jouw plek.

zaterdag 24 september 2022

Borsbeeksebrug 32, Antwerpen-Berchem

DAGOVERZICHT

09.30 uur: onthaal met koffie
10.00 uur: welkomstwoordje
10.30 uur: voormiddagsessies
12.00 uur: lunch
13.00 uur: plenaire sessie
15.00 uur: namiddagsessies
16.30 uur: gezellig afsluiten met een drankje

*Het programma is in volle ontwikkeling en er kunnen nog aanpassingen volgen aan de precieze inhoud van de sessies.

VOORMIDDAGSESSIES

Protest in Oekraïne vóór de oorlog © AI Ukraine

7 maanden oorlog in Oekraïne: een terugblik

We laten verschillende stemmen uit onze beweging aan het woord en luisteren naar hoe jullie de voorbije 7 maanden beleefden. We praten over de inval van Rusland in Oekraïne en de mensenrechtenschendingen die er plaatsvonden. We kijken ook naar de rol van Amnesty International in dit conflict, de noodzaak van ons mensenrechtenwerk én de moeilijkheden die hiermee gepaard gaan. We beseffen dat dit geen gemakkelijk gesprek is en heel wat emoties kan losmaken. We benadrukken dat deze open dialoog enkel gevoerd kan worden met respect voor ieders mening, verschillende belevingen en interpretaties.

Pleasure activism: Amnesty steunen door plezier te maken

Opkomen voor mensenrechten door plezier te maken? Het kan. Via leuke inzamelingsacties en -evenementen kan je een groot verschil maken voor mensenrechten, en dat gaat veel verder dan enkel het inzamelen van geld. Benieuwd naar de mogelijkheden? Amnesty-medewerker Tim Jansen laat ze graag zien in deze sessie.

Tim Jansen - (c) Jasmine Baert

Tim Jansen © Jasmine Baert

Amnesty International Vlaanderen - Wies De Graeve

Wies De Graeve © Amnesty International Vlaanderen

Amnesty BasisCursus (ABC)

Kom je voor de eerste keer naar de Amnesty-dag? Dan is deze klassieker een absolute aanrader: een introductie tot Amnesty’s mensenrechtenwerk in Vlaanderen en wereldwijd door onze directeur Wies De Graeve.

PLENAIRE SESSIE

Universaliteit of westerse bril? Mensenrechten in getroebleerde tijden

De Russische invasie in Oekraïne veroorzaakt veel verontwaardiging en solidariteit. Ook Amnesty International reageerde meteen en blijft mensenrechtenschendingen onderzoeken. Maar is de grote westerse aandacht voor het conflict evenredig met de aandacht voor mensenrechtenschendingen in andere conflicten? En waarom kijken andere wereldspelers zoals India en sommige Afrikaanse landen anders naar het conflict?

Jago Kosolosky, hoofdredacteur MO*, Giselle Corradi, coördinator van het Human Rights Research Network aan de UGent en Wies De Graeve, directeur bij Amnesty International Vlaanderen, gaan met elkaar in gesprek.

Foto Protest in de VS voor steun voor Oekraïne - Ian Hutchinson via Unsplash

Protest in de VS uit steun voor Oekraïne - Beeld door Ian Hutchinson / Unsplash

NAMIDDAGSESSIES

Monika Triest (c) Karoly Effenberger

activisme over generaties heen

Wat vinden 75-plussers het moeilijkst aan ouder worden? Dat haast niemand hun mening vraagt en dat ze amper nog inspraak hebben, zo blijkt uit een onderzoek van schrijver en documentairemaker Ann Peuteman. In de sessie stelt ze haar film Rebels voor. Daarin vertellen ouderen hoe ze opkomen voor hun rechten. Een van hen is vrouwenrechtenactivist Monika Triest (81), die al zestig jaar actie voert tegen discriminatie, racisme en uitbuiting. Monika Triest gaat tijdens de sessie in gesprek met jongere activisten over wat verschillende generaties van mekaar kunnen leren.

Burundi: mensenrechtensituatie blijft zorgwekkend

Burundi wordt al decennia lang geteisterd door politiek geweld. Na de laatste golf van geweld in 2015/16 lijkt het beter te gaan. Toch blijft er reden tot grote bezorgdheid. In het straatarme land heeft de regerende partij alle politieke en economische touwtjes in handen. Ze breidt haar macht steeds verder uit met repressie en geweld. We gaan in gesprek met enkele Burundese activisten en deskundigen over de politieke situatie en de mensenrechtenschendingen in Burundi.

Protest in Burundi in 2016 © TONY KARUMBA AFP Getty Images

Beeld Met VRIJE pen - Amnesty-dag 2022

Met Vrije Pen: Amnesty-activisme vanuit Vlaamse gevangenissen

In december 2022 gaan Amnesty-activisten in het project ‘Met VRIJE pen’ opnieuw brieven schrijven in Vlaamse gevangenissen, zij aan zij met gedetineerden. In deze sessie gaan we in gesprek met Hans Claus, gevangenisdirecteur van Oudenaarde en Lotte Gijbels, medewerker van De Rode Antraciet. Samen onderzoeken we hoe ‘Met VRIJE pen’ kan bijdragen aan een humane en zinvolle detentie.

.

Amnesty-dag: Schrijf je in voor je favoriete sessies

10u30 - 12u00
15u - 16u30
De aangeboden lunch is vegan.

Deze vraag wordt gebruikt om spam-inzendingen te vermijden.