Emadeddin Baghi vrij op borg
Goed nieuws

Emadeddin Baghi vrij op borg

29 juni 2010

De Iraanse mensenrechtenactivist Emadeddin Baghi is vorige maand op borg vrijgelaten. Er werd voor hem een borg van 200.000 dollar betaald. Baghi zat bijna zes maanden vast zonder proces. Amnesty voerde verschillende acties voor hem.

Op 7 juli 2010 staat een rechtszaak tegen Baghi gepland. Hij staat dan terecht voor "het uiten van propaganda tegen de staat" en het "in het geheim ondernemen van acties tegen de nationale veiligheid". De aanklachten tegen Baghi hebben te maken met het interview dat hij hield met de inmiddels overleden Groot Ayatollah Montazeri, een geestelijke die bekend stond vanwege het uiten van kritiek op de staat. Het interview werd ongeveer twee jaar geleden opgenomen en uitgezonden op de Perzische BBC. Baghi werd enkele dagen later opgepakt.

Filmmaker ook vrij

Ook de fillmmaker Ali Shirzadi die de opnames maakte, werd recentelijk op borgtocht vrijgelaten. Een andere betrokken filmmaker, Jafar Panahi, kwam al eerder op borgtocht vrij. Tegen zowel Emmadin Baghi, Ali Shirzadi als Jafar Panahi starten binnenkort rechtszaken.

Amnesty volgt deze rechtszaken nauwkeurig en roept de Iraanse autoriteiten op om alle aanklachten tegen de drie mannen te laten vallen. Emadeddin Baghi, Ali Shirzadi en Jafar Panahi worden als gewetensgevangenen beschouwd als zij opnieuw worden veroordeeld. Amnesty zal in dat geval opnieuw voor hen in actie komen.