Wit-Rusland: toenemende aanvallen op journalisten, terwijl de protesten neergeslagen worden
Persbericht

13 augustus 2020

De Wit-Russische autoriteiten moeten hun aanvallen op journalisten onmiddellijk stoppen. Er zijn tal van berichten dat journalisten gearresteerd, geslagen en beschoten worden met rubberkogels, terwijl zij verslag doen van de demonstraties. Ook werden camera’s vernield en werd beeldmateriaal gewist. Volgens de Wit-Russische Journalistenvereniging zijn zeker 55 journalisten gevangengezet.

‘Journalisten doen belangrijk werk en zorgen ervoor dat de wereld weet van het brute neerslaan van de protesten door de autoriteiten. Het is schokkend om te zien hoe ver de autoriteiten gaan om informatie buiten het zicht te houden. Ze vallen journalisten aan met knuppels en rubber kogels, ze vernielen hun apparatuur en zetten hen gevangen,’ zegt Marie Struthers van Amnesty International.

Journalisten geïntimideerd en aangevallen

Journalisten worden aangevallen vanwege het openbaren van de misdrijven die de Wit-Russische autoriteiten plegen tegen hun eigen bevolking, waarbij de vrijheid van meningsuiting op grove wijze geschonden wordt. De overheid heeft zelfs internet buiten werking gesteld om te voorkomen dat de bevolking informatie deelt. Het is van essentieel belang dat de persvrijheid wordt beschermd en niemand in de problemen komt vanwege zijn werk.

De autoriteiten hebben het op zowel lokale als internationale journalisten gemunt. Op de avond van 11 augustus vielen veiligheidstroepen in Minsk een tv-ploeg van de Russische afdeling van de BBC aan. Het was door hun kleding duidelijk dat zij van de pers waren.

Enkele mannen in anonieme zwarte uniformen die tot de veiligheidstroepen behoorden, vroegen de journalisten om hun perskaart. Een man trok de perskaart van een journalist van haar nek, pakte haar camera af en probeerde die te vernielen. Ook andere BBC-journalisten werden aangevallen.

Journalist beschoten

Op de eerste dag van de protesten werd verslaggever Natalia Lubneuskaya door mannen in camouflagepakken met rubberkogels beschoten. Zij werkt voor Nasha Niva, een van de weinige onafhankelijke mediabedrijven in Wit-Rusland. Medewerkers worden al jarenlang lastiggevallen door de autoriteiten.

Andere journalisten die zijn aangevallen zijn Vadzim Zamirouski, Darya Burakina en Usevalad Zarubin van Tut.by, de meest bekeken nieuwssite, fotograaf Syarhei Hryts van Associated Press, Nasha Niva van Nadzeya Buzhan, online verslaggevers Uladzislau Barysavich en Syarhei Ptushka, en Pavel Patapau en Ivan Murauyou, beiden verslaggevers van Belsat.

Amnesty’s oproep

Duizenden demonstranten zijn opgepakt, onder wie ten minste 55 journalisten. Amnesty International roept de Wit-Russische autoriteiten op de media te respecteren en de journalisten de alleen werden opgepakt omdat ze hun werk uitvoerden onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Alle vreedzame activisten moeten eveneens worden vrijgelaten. Zij maakten allen gebruik van hun recht op vrije meningsuiting en demonstratie. Ook moet er een einde komen aan het onderdrukken van vreedzame protesten en vraagt Amnesty een onderzoek naar het onwettige gebruik van geweld door de politie.

Lees het verhaal van NRC-journalist Emilie van Outeren die in Minsk gewond raakte.