Update: gedwongen verplaatsing van de Jahalin Bedoeïenen

24 november 2012

In onze nieuwsbrief van maart brachten we de kwestie van de Jahalin Bedoeïenen onder de aandacht. Zo'n 2300 mensen dreigen ontheemd te worden en hun woningen vernield. Bovendien bedreigt Israël met slooporders meer dan 90% van hun voorzieningen waaronder twee scholen. De bedoeïenen stapten naar het Israëlisch Hooggerechtshof om deze grove schending van hun mensenrechten aan te klagen.

Op 13 september 2012 verscheen de zaak tussen de Jahalin gemeenschap en de kolonistenorganisatie 'Kfar Adumin' voor de rechter. Kfar Adumin eiste de ontruiming en sloping van de Khan al Ahmar school. De Jahalin op hun beurt eisten dat de autoriteiten niet zouden raken aan hun vitale infrastructuur. De rechter verwierp beide eisen en verwees hen door naar de Israëlisch Civiele Administratie (ICA).

De ICA liet nog tijdens de hoorzitting zelf weten dat de ontruiming en verplaatsing van de Jahalin gemeenschap door kon gaan zoals gepland. Dit zou gebeuren binnen het jaar, maar specifieke data werden niet meegedeeld. Ook de exacte locatie waar de bedoeïenen naartoe zouden moeten verhuizen, is niet duidelijk. Gebieden rond Jericho, ongeveer 20km van hun huidige locatie, behoren tot de mogelijkheden. Het is ook nog steeds mogelijk dat ze een plaats krijgen naast het vuilnisbelt van Jeruzalem. De milieustudie hierover is lopende.

Hoewel het positief is dat de eis van de kolonistenorganisatie verworpen werd, blijft de situatie van de Jahalin uiterst precair. Verschillende gebouwen worden nog bedreigd met een afbraakbevel. Momenteel werkt de Khan al Ahmar gemeenschap met architecten samen aan een plan om de gebieden van de vijf Jahalin gemeenschappen te ontwikkelen. Dit plan wordt ingediend bij de ICA in de hoop zo de huidige Jahalin dorpen structureel te verbeteren zodat deze niet moeten verhuizen.

Eid Kamees van Khan el Ahmar heeft zijn twijfels over de slaagkansen. Hij vertelde aan Amnesty International : ''We betwijfelen of Israël deze plannen zal aanvaarden. We weten dat ze een transfer beogen. Zowel de kolonisten als de Israëlische staat willen ons hier weg. Maar we moeten blijven proberen. Alsook willen we tonen hoe de staat en de kolonisten samenwerken.''

Bovendien blijft het geweld van kolonisten aanhouden. Op 23 oktober verjaagde een Israëlische kolonist met geweld een van de kinderen van Khan el Ahmar. Naar de politie gaan heeft volgens Eid Kamees geen zin: ''Ze doen nooit iets voor ons en meestal worden wij dan nog als de schuldigen aanschouwd.''

Sinds de stemming over de status van Palestina in de Verenigde Naties is het geweld vanwege kolonisten verergerd. Tevens kondigde het Israëlisch leger aan dat het 20 Palestijnse gemeenschappen, zo'n 2300 mensen van wie de meeste Jahalin bedoeïenen, uit hun huizen zal zetten. Dit is volgens de Israëlische overheid nodig om de nederzettingen in de E1-regio van nederzetting Ma'ale Aumim uit te breiden.

Israël blijft nederzettingen bouwen en heeft naar aanleiding van de initiatieven van de Palestijnse gemeenschap om in internationale diplomatieke fora erkenning te krijgen deze uitbreiding van zijn nederzettingen opgevoerd. De bouw van nederzettingen veroorzaakt gedwongen ontheemding en is een flagrante schending van het internationaal recht en de mensenrechten.

Achtergrondinformatie