Turkije: holebi-vereniging Black Pink Triangle wint proces
Goed nieuws

Turkije: holebi-vereniging Black Pink Triangle wint proces

03 mei 2010

Op 30 april besliste een Turkse rechter dat de holebi- en transgendervereniging Black Pink Triangle niet ontbonden moet worden wegens schending van 'de Turkse morele waarden'. Amnesty International is verheugd over deze uitspraak.

Black Pink Triangle, een holebi-vereniging in de westelijke stad Ýzmir, werd met ontbinding geconfronteerd na een klacht van de gouverneur van Ýzmir. Volgens de klacht zouden de doelstellingen van de vereniging de "Turkse morele waarden en familiestructuur" schenden.

De zaak was de laatste in een reeks van pogingen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om holebi-verenigingen te laten ontbinden op soortgelijke gronden. Zo werden ook de verenigingen KAOS GL in 2005 en Pembe Hayat (Pink Life) in 2006 aangeklaagd. Na een lange juridische strijd won ook Lambda Istanbul een rechtszaak tegen de sluiting in april 2009.

Amnesty International voerde sinds januari actie om de ontbinding van Black Pink Triangle te stoppen. Activisten uit de hele wereld riepen de Turkse minister van Binnenlandse Zaken Atalay Beþir, de gouverneur van Ýzmir en de openbare aanklager op het recht op vrijheid van vereniging te handhaven, zonder discriminatie.

Na de uitspraak legde een vertegenwoordiger van Black Pink Triangle de volgende verklaring af:
"Deze uitspraak is een zeer belangrijke stap in de strijd voor holebi- en transgenderrechten. We hopen nu dat andere, nieuwe holebi-organisaties niet het slachtoffer worden van dezelfde juridische barrières waarmee Black Pink Triangle en anderen geconfronteerd werden. Anders zal elke nieuwe holebi-vereniging het zeer moeilijk hebben om haar recht op vrijheid van vereniging uit te oefenen. We danken al onze vrienden die hun steun uitgesproken hebben voor een gelijke en vrije wereld zonder discriminatie. "

Amnesty International roept de Turkse regering op om een uitgebreide anti-discriminatiewetgeving in te voeren die specifieke bescherming biedt tegen ongelijke behandeling op grond van seksuele geaardheid en gender-identiteit.