Syrië: politiek activist vrijgelaten op borg
Goed nieuws

Syrië: politiek activist vrijgelaten op borg

10 juni 2010

De Syrische politieke activist Ahmed Mustafa Ben-Mohammed werd op 27 april op borg vrijgelaten na 3 maanden opsluiting. Onder het pseudoniem Pir Rostom had Ben-Mohammed kritische artikels op internet gepubliceerd.

Hij werd gearresteerd op 7 november 2009 in zijn huis in de stad 'Afreen, kort na zijn terugkeer uit het Koerdisch gebied in Irak, waar hij twee jaar had geleefd. Volgens een Syrische bron werd hij gedurende meer dan 3 maanden incommunicado vastgehouden, waarvan 10 dagen in de Palestina afdeling, een detentiecentrum in Damascus, geleid door de Militaire Inlichtingendienst, berucht voor zijn folterpraktijken. Pir Rostom werd op 19 januari overgebracht naar de Centrale Gevangenis van Aleppo, waar hij bezoek mocht ontvangen van zijn familie en zijn advocaat.

Hij kreeg tevens medische verzorging voor een maagzweer en een nierinfectie.

Pir Rostom blijft een proces boven het hoofd hangen op beschuldiging van aanzetten tot sekte- en rassenconflicten. Deze beschuldiging zou verband houden met artikels die hij geschreven heeft en die online werden gepubliceerd. Rostom loopt niet langer direct risico gefolterd of mishandeld te worden, maar Amnesty International zal zijn zaak blijven volgen.

Meer informatie: Syria: Syrian political activist released on bail

Auteur: Spoedactie-team