Myanmar: regering laat 128 politieke gevangenen vrij
Goed nieuws

Myanmar: regering laat 128 politieke gevangenen vrij

16 december 2009

Op 17 september kondigden de autoriteiten van Myanmar amnestie aan voor 7.114 gevangenen wegens 'humanitaire redenen'. 128 van hen zijn politieke gevangenen. Voor vier van hen, U Saw Naing Naing, Khaing Kaung San, Ko Aung Htun en U Soe Han voerde Amnesty International lange tijd actie.

U Saw Naing Naing en U Soe Han werden in 2000 veroordeeld tot een gevangenisstraf van 21 jaar voor het publiceren van een verklaring die aandrong op de vrijlating van Daw Aung San Suu Kyi. U Saw Naing Naing is parlementslid voor de partij van Aung San Suu Kyi, de Nationale Liga voor Democratie (NLD). Hij was ook actief betrokken bij de jongerenafdeling van de partij en werkte op het NLD-hoofdkwartier. Hij verzamelde er informatie over de arrestaties van politiek gevangenen en organiseerde steun voor hun gezinnen.

U Soe Han, een advocaat, was lid van de NLD in Yangon. Op het moment van zijn arrestatie was hij voorzitter van het juridische adviesorgaan binnen de partij.

Mensenrechtenactivist en gewetensgevangene Khaing Kaung San ging in de jaren ‘90 op de vlucht voor politieke vervolging in Myanmar. Hij kreeg asiel in Thailand, maar moest in december 2000 gedwongen terugkeren en werd door de militaire inlichtingendienst gearresteerd. Op 26 januari 2001 werd hij veroordeeld tot een gevangenisstraf van 10 jaar op basis van de wet over illegale verenigingen en de immigratiewet.

Khaing Kaung San was een bekend politiek dissident die nauw samen werkte met organisaties die steun verlenen aan de Arakanese minderheidsgroep in Thailand. Hij was ook lid van het Centraal Comité van de Arakanese Liga voor Democratie. Deze politieke partij nam deel aan de verkiezingen van mei 1990 in Myanmar en won in 11 kiesdistricten in Rakhine. Maar, net als vele andere politieke partijen, werd ze later verboden door de autoriteiten.

Oud-student en activist Ko Aung Htun werd veroordeeld in 1998 tot 17 jaar gevangenisstraf voor "samenwerking met terroristische groeperingen" en voor het schrijven van een geschiedenis van de studentenbeweging in Myanmar. Hij werd gearresteerd in februari 1998 toen en zou tijdens de ondervraging gemarteld zijn.

Ko Aung Htun was in oktober 1990 al eens opgepakt omdat hij had deelgenomen aan demonstraties die de militaire autoriteiten opriepen het parlement bijeen te roepen na de verkiezingen van 1990. Na zijn vrijgelating in 1995, begon hij een lijvig rapport over de studentenbeweging in Myanmar te schrijven. Hij steunde ook de activiteiten van de ondergrondse All Burma Federation of Student Unions (Neder-Birma). In 1997 werkte hij samen met verbannen studentenleiders in Thailand om de verschillende studentengroepringen in Myanmar te verenigen en te leren samenwerken.