Journalist krijgt gratie
Goed nieuws

Journalist krijgt gratie

19 april 2009

Sakit Zahidov, journalist voor de krant Azadliq en bekend dichter in Azerbeidzjan, werd in 2006 veroordeeld tot drie jaar celstraf omdat hij op vreedzame wijze uitkwam voor zijn mening. Op 9 april kreeg hij gratie.

Op 23 juni 2006 werd Sakit Zahidov gearresteerd wegens bezit en verdeling van illegale drugs. Zelf zei hij dat het bewijsmateriaal vals was en dat de Azerbeidzjaanse overheid hem vervolgde omwille van zijn werk. De overheid viel ook leden van zijn familie lastig en collega's van de krant Azadliq. Sakit Zahidov's broer, Qenimet, werd gearresteerd op 10 november 2007 wegens hooliganisme.

Volgens Amnesty International zijn de twee broers gewetensgevangenen en wil de Azerbeidzjaanse overheid op deze manier hun recht op vrije meningsuiting beperken.

Op 9 april 2009 kreeg Sakit Zahidov gratie dankzij een amnestiewet die in maart goedgekeurd werd door het parlement van Azerbeidzjan. Er bestond twijfel over de veroordeling en gevangenschap van Sakit Zahidov omdat de autoriteiten geen uitsluitsel konden geven over dubbelzinnigheden in de bewijzen en de onregelmatigheden tijdens het proces.

Sakit's broer werd in maart 2008 veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf en zit nog altijd vast.