India wijst uitbreiding raffinaderij af
Goed nieuws

India wijst uitbreiding raffinaderij af

25 oktober 2010

Amnesty International verwelkomt de beslissing van de Indiase regering om de uitbreidingsplannen voor de aluminiumraffinaderij van het Britse bedrijf Vedanta af te wijzen.

Volgens het Indiase ministerie van Milieu en Bosbeheer is de uitbreiding in strijd met de milieuwetgeving van het land.

Bewoners van de twaalf omliggende dorpen, hebben een lange campagne gevoerd tegen de zesvoudige uitbreiding van de raffinaderij in de deelstaat Orissa. De verschillende gemeenschappen zijn allen afhankelijk van landbouw. Hun bestaan zou door verdere toename van lucht- en grondvervuiling ernstig bedreigd worden.

Schoonmaak vervuiling

Kumti Majhi, een lokale inheemse leider, vertelde Amnesty International dat hij erg blij is met het goede nieuws, maar "we blijven vervuilde lucht inademen, de raffinaderij blijft ons water verontreinigen en onze gezondheid lijdt daar nog steeds onder. We zullen niet rusten totdat de problemen die deze raffinaderij veroorzaakt, aangepakt worden."

De huidige raffinaderij overschrijdt de nationale en internationale normen op het gebied van milieu en mensenrechten. Amnesty International roept daarom de Indiase autoriteiten op om te eisen dat de verontreiniging wordt opgeruimd en de gezondheid van de lokale bevolking wordt onderzocht.

Achtergrond

De Indiase autoriteiten hadden in augustus al plannen afgewezen voor bauxietwinning door Vedanta in de deelstaat Orissa. De activiteiten van het concern zouden in strijd zijn met zowel de Indiase milieuwetgeving als de rechten van de lokale Dongria Kondh-gemeenschap.

Het besluit van het ministerie is gebaseerd op rapportages van twee comités van experts, die onderzoek hebben gedaan naar de wetsovertredingen van Vedanta. Deze bevindingen zijn consistent met de conclusies van uit Amnesty-rapport uit februari 2010 Don’t Mine us out of Existence: Bauxite Mine and Refinery Devastate Lives in India. Deze rapporten maken deel uit van onze campagne Demand Dignity.

Meer informatie

Lees het volledige Engelstalige persbericht Indian government's decision to reject Vedanta refinery expansion welcomed