Geweld in Venezuela: overheid neemt het niet nauw met mensenrechten

Geweld in Venezuela: overheid neemt het niet nauw met mensenrechten

01 augustus 2017

Het onwettig gebruik van geweld neemt in Venezuela dramatisch toe. Willekeurige opsluitingen, minstens 10 dodelijke slachtoffers, en andere zorgwekkende aanvallen op de bevolking in het voorbije weekend tonen aan dat de toestand van de mensenrechten in Venezuela zienderogen verslechtert, aldus Amnesty International.

"President Mauro en zijn regering leven blijkbaar in een parallel universum", zegt Erika Guevara-Rosas, Amnesty International directeur voor Amerika. "De overheid kan de spanning en het geweld in het land niet blijven negeren, en moet een antwoord bieden aan de noden van de bevolking, ook aan degenen die het niet met hen eens zijn."

"Het gebruik van dodelijk geweld in Venezuela moet onmiddellijk stoppen. De autoriteiten moeten in burgerrechtbanken onpartijdig alle gewelddaden onderzoeken, ongeacht wie er verantwoordelijk is. Er moet onmiddellijk een einde komen aan willekeurige detentie, moord en andere ernstige schendingen van de mensenrechten."

Onwettig gebruik van geweld is in het land drastisch toegenomen. Volgens het Venezolaanse Openbaar Ministeriezijnop de dag van de verkiezingen voor de Nationale Grondwetgevende Vergadering ten minste 10 mensen omgekomen, onder wie tieners.

Er worden willekeurige aanvallen op Venezolaanse burgers gemeld, onder meer schietpartijen en traangasaanvallen in woonwijken en bij ziekenhuizen. Een groot aantal mensen zijn gewond geraakt door aanvallen van het leger, politie en gewapende burgergroepen.