Drie activisten vrijgelaten
Goed nieuws

Drie activisten vrijgelaten

13 mei 2009

Zaterdag 9 mei 2009 heeft de regering van Maleisië drie mensenrechtenactivisten vrijgelaten. Ze waren lid van het Hindu Rights Action Force (HINDRAF).

In december 2007 werden advocaten Uthayakumar Ponnusamy en Manoharan Malayalam en de HINDRAF secretaris T Vasanthakumar gearresteerd en vastgehouden onder de Internal Securtity Act (ISA). Ze zouden zonder toestemming betogingen georganiseerd hebben.

Wel werd één van de gevangenen, T Vasanthakumar, slechts vrijgelaten onder bepaalde voorwaarden. Zo mag hij niet met de media praten en werd er een avondklok ingesteld.

"We zijn zeer blij dat de HINDRAF activisten vrij zijn," zegt Donna Guest, de vice directeur van het Azië Pacific programma. "Toch hadden deze gewetensgevangenen in eerste plaats nooit mogen vastzitten. Verder roepen we de overheid op om alle voorwaarden die gesteld zijn voor deze activisten te laten vallen."

HINDRAF is een vereniging die vechten voor de rechten van Maleisiërs van Indiase origine. In november 2007 organiseerden ze een betoging om een petitie te overhandigen aan de Britse Hoge Commissie. De petitie ging over de Indiase klachten na de koloniale periode.

De politie, die weigerde toestemming te geven voor deze betoging, ging met buitensporig geweld in tegen de demonstranten. Ze gebruikten waterkanonnen, traangas en stokken met als resultaat veel gewonden.

De ISA blijft van kracht en een ongekend aantal mensen wordt vastgehouden zonder aanklacht. Volgens de voorwaarden van ISA zijn aanhoudingen voor onbepaalde tijd zonder aanklacht en proces toegestaan.