Schrijf-ze-VRIJdag

Op de Schrijf-ze-VRIJdag komen meer dan 500 scholen en 100.000 leerlingen op voor mensenrechten.

Doe OOK mee aan de Schrijf-ze-VRIJdag

Alle mensen worden vrij en met gelijke rechten geboren, lezen we in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Gelijkheid ligt aan de basis van onze mensenrechten. Maar wat betekent dat en waarom krijgen we dan te maken met discriminatie en/of privilege?

Tijdens de Schrijf-ze-VRIJdag van dit schooljaar, met als thema ‘VRIJ en GELIJK’, zoeken je leerlingen het uit en komen ze in actie voor mensen die ten onrechte gediscrimineerd worden. De meeste scholen doen mee op vrijdag 29 januari 2021, maar deelnemen kan om het even wanneer.

Schrijf je in en ontvang gratis:

• Het Schrijf-ze-VRIJdagpakket, jouw ideale gids voor een geslaagde actiedag
  • Voorbeeldbrieven en links naar filmpjes
  • Posters, slingers en stickers voor je leerlingen
  • Een mensenrechtencertificaat na afloop van de Schrijf-ze-VRIJdag

Lies Engelen ©
Hieronder vind je de afzonderlijke voorbeeldbrieven terug, een presentatie voor in de klas en ontdek je hoe je je leerlingen kan motiveren om actie te ondernemen.
Hieronder vind je een overzicht van al het videomateriaal dat bij het schoolpakket 2020-2021 hoort.
Maak kennis met de jongeren voor wie we schrijven op de Schrijf-ze-VRIJdag in het schooljaar 2019-2020.
Lies Engelen ©
Voor leerkrachten die honger hebben naar meer zijn we de literatuur ingedoken en lichten we een aantal thema’s toe vanuit sociologisch perspectief.
Ontdek hier de schoolpakketten per schooljaar.
De inhoud van het schoolpakket '20-'21 kwam tot stand in samenwerking met verschillende partners. Ontdek hier onze partnerorganisaties en hun werk.

SCHRIJF-ZE-VRIJDAG: wanneer het maar past

In het schooljaar 2020-2021 houden de meeste scholen de Schrijf-ze-VRIJdag op 29 januari 2021, maar deelnemen kan om het even wanneer. Elke dag is een goede dag om op te komen voor mensenrechten!

Schrijf je nu in voor de Schrijf-ze-VRIJdag in het schooljaar '20-'21. In de loop van oktober ontvang je automatisch het bijhorende schoolpakket, met informatie over het thema 'VRIJ en GELIJK', mensenrechten, lesactiviteiten, video's en voorbeeldbrieven. Het is jouw ideale gids voor een geslaagde actiedag.

Voor leerlingen die net dat tikkeltje verder willen gaan…

Voel je interesse bij je leerlingen om zich vaker in te zetten voor mensenrechten? Dan kan Amnesty International hen daarbij helpen. In sommige scholen voeren groepjes jongeren het hele schooljaar door actie, met prachtige resultaten. Voor ideeën en extra motivatie, stuur een mail naar het Schrijf-ze-VRIJ-team via schrijfzevrijdag@amnesty-international.be

Verlaten je leerlingen binnenkort de secundaire school en willen ze hun mensenrechtenwerk voortzetten? Dan kunnen ze terecht bij Amnesty’s bruisende jongerenwerking. Een kennismaking is snel gefixt door te mailen naar jongerenmedewerkster Cara via cara@amnesty-international.be

Doe een gift

Mensenrechten komen meer en meer onder vuur te liggen. Naast actie voeren kan jij ons ook helpen mee te strijden voor mensenrechten door een gift te doen zodat Amnesty International haar belangrijk mensenrechtenwerk kan verderzetten. Jouw gift maakt een structureel verschil in het leven van mensen, dichtbij én veraf.

Doe een vrije bijdrage

Vragen?

Voor meer informatie over de Schrijf-ze-VRIJdag kan je terecht bij Jill Michiels:

E: Jill.Michiels@amnesty-international.be
T: 02 669 37 37