Schrijf-ze-VRIJdag

Op de Schrijf-ze-VRIJdag helpt Amnesty International leerkrachten om leerlingen enthousiast te maken over mensenrechten en mensenrechtenactivisme. Wie mensenrechten kent, kan er ook voor opkomen. Dat is onze kernfilosofie.

DOE OOK MEE MET DE SCHRIJF-ZE-VRIJDAG!

Op vrijdag 7 februari 2020 is het opnieuw de Schrijf-ze-vrijdag. Bijna 100.000 leerlingen in meer dan 500 scholen zetten zich dan in voor mensenrechten. Doe mee en word één van de topscholen die haar leerlingen de kans geeft om op te komen voor mensenrechten.

Op de Schrijf-ze-VRIJdag leren je leerlingen over mensenrechten en beleven ze het belang van mensenrechten écht. Hun brieven veranderen levens. “Ik heb me nog nooit zo gesteund gevoeld”, zei de Oekraïense LGBTI-activiste Vitalina Koval na onze schrijfactie voor haar vorig jaar.

Schrijf je nu in met je klas of school en ontvang gratis lesmateriaal, die jou en de leerlingen een onvergetelijke Schrijf-ze-VRIJdag bezorgt (beschikbaar vanaf half november).

Youth 4 rights

In alle hoeken van de wereld komen jonge mensen op voor hun rechten en die van anderen. Ze bouwen aan een maatschappij waar ieders mensenrechten worden gerespecteerd en iedereen menswaardig kan leven. Jongeren komen bijvoorbeeld op voor een gezonde leefomgeving en voor solidariteit met mensen op de vlucht.

In België valt het meestal mee om mensenrechten te verdedigen. Maar soms worden mensenrechtenverdedigers lastiggevallen, geïntimideerd of erger als ze door hun activisme tegen de schenen schoppen van de machthebbers.

Jonge mensenrechtenverdedigers moeten vaak nog een bijkomende hindernis nemen. Omdat ze jong zijn, moeten ze extra hun best doen om gehoor te krijgen en serieus te worden genomen. Amnesty International roept daarom de jongeren in België op om jonge mensenrechtenverdedigers wereldwijd te steunen.

Dit was de Schrijf-ze-vrijdag in 2018

In 2018 schreven we voor mensen die elke dag enorme risico’s nemen omdat ze opkomen voor mensenrechten. Moedige mensenrechtenverdedigers. Vele mensenrechtenverdedigers worden lastiggevallen, achtervolgd, gevangengezet en zelfs gedood, enkel en alleen maar omdat ze een rechtvaardige wereld willen.

Ben jij een mensenrechtenverdediger?

“Ja, ik ben een mensenrechtenverdediger. Als mannen en vrouwen geen gelijke rechten hebben dan is dat niet juist. Als het zou kunnen, zou het leuk zijn als mannen eens zouden voelen wat het is om vrouw te zijn. Zwarten waren vroeger slaven, nu hebben ze ongeveer dezelfde rechten.”

Ismaël, 12 jaar

Als je een brief schrijft, wat doet dat met jou?

“Ik denk dan aan hoe het is om onrechtvaardig in de gevangenis te zitten. Ik denk dan dat ik iets goed doe voor iemand, zodat die persoon vrijkomt.”

Mensen zeggen vaak dat jongeren niet wakker liggen van mensenrechten. Denk je dat dit waar is?

“Nee!! Wij leven heel erg mee met de mensen. Als wij in hun plaats waren, zouden wij dat zelf ook niet fijn vinden. We zouden het zelf een enorme steun vinden dat anderen zo aan ons denken.”

Lesmateriaal 2018

Ontdek hier de schoolpakketten van de voorbije schooljaren.

Deze pakketten bestaan uit informatie, activiteiten of spelletjes en filmpjes om jongeren te inspireren om zich in te zetten voor mensenrechtenJe vindt er ook de voorbeeldbrieven om actie te voeren.

Schrijf je in voor de Schrijf-ze-vrijdag en krijg vanaf 19 november je gratis schoolpakket voor het schooljaar 2019-2020 in je mailbox.

Bekijk hier alle vorige pakketten per jaarthema en per leeftijd.

Hieronder vind je een overzicht van al het beeldmateriaal datbij het schoolpakket 2019-2020 hoort.

Vragen?

Voor meer informatie over de Schrijf-ze-VRIJdag kan je terecht bij Nieke Nouwen:

E: Nieke.Nouwen@amnesty-international.be
T: 02 669 37 37