Schrijf-ze-VRIJdag

Op de Schrijf-ze-VRIJdag helpt Amnesty International leerkrachten om leerlingen enthousiast te maken over mensenrechten en mensenrechtenactivisme. Wie mensenrechten kent, kan er ook voor opkomen. Dat is onze kernfilosofie.

DOE OOK MEE MET DE SCHRIJF-ZE-VRIJDAG!

Op vrijdag 7 februari 2020 is het opnieuw de Schrijf-ze-vrijdag. Bijna 100.000 leerlingen in meer dan 500 scholen zetten zich dan in voor mensenrechten. Doe mee en word één van de topscholen die haar leerlingen de kans geeft om op te komen voor mensenrechten.

Op de Schrijf-ze-VRIJdag leren je leerlingen over mensenrechten en beleven ze het belang van mensenrechten écht. Hun brieven veranderen levens. “Ik heb me nog nooit zo gesteund gevoeld”, zei de Oekraïense LGBTI-activiste Vitalina Koval na onze schrijfactie voor haar vorig jaar.

Schrijf je nu in met je klas of school en ontvang gratis lesmateriaal, die jou en de leerlingen een onvergetelijke Schrijf-ze-VRIJdag bezorgt.

Youth 4 rights

In alle hoeken van de wereld komen jonge mensen op voor hun rechten en die van anderen. Ze bouwen aan een maatschappij waar ieders mensenrechten worden gerespecteerd en iedereen menswaardig kan leven. Jongeren komen bijvoorbeeld op voor een gezonde leefomgeving en voor solidariteit met mensen op de vlucht.

In België valt het meestal mee om mensenrechten te verdedigen. Maar soms worden mensenrechtenverdedigers lastiggevallen, geïntimideerd of erger als ze door hun activisme tegen de schenen schoppen van de machthebbers.

Jonge mensenrechtenverdedigers moeten vaak nog een bijkomende hindernis nemen. Omdat ze jong zijn, moeten ze extra hun best doen om gehoor te krijgen en serieus te worden genomen. Amnesty International roept daarom de jongeren in België op om jonge mensenrechtenverdedigers wereldwijd te steunen.

Lesmateriaal

Schrijf je in voor de Schrijf-ze-vrijdag en krijg krijg een gratis digitaal schoolpakket voor het schooljaar 2019-2020.

De schoolpakketten bieden informatie, activiteiten of spelletjes en filmpjes om jongeren te inspireren om zich in te zetten voor mensenrechtenJe vindt er ook de voorbeeldbrieven om actie te voeren.

Bekijk hier alle schoolpakketten per schooljaar.
Hieronder vind je een overzicht van al het beeldmateriaal dat bij het schoolpakket 2019-2020 hoort.

Dit was de Schrijf-ze-vrijdag 2020

Wat betekent de schrijf-ze-vrijdag voor jou?

"Kracht en jeugd. Ik denk dat Amnesty International als één van de weinige organisaties vooral stem geeft aan de jeugd. Onze generatie is geïnteresseerd in wereldproblemen en -conflicten en wij hebben geen politieke agenda of vooroordelen. Wij willen gewoon het beste voor iedereen. "

Ivana, 16 jaar

Waarom schrijf je op de schrijf-ze-vrijdag?

"De meeste landen zeggen dat ze mensenrechten zullen naleven en dat doen ze niet. Dus moeten we ervoor zorgen dat ze verantwoordelijk worden gesteld. Door brieven te schrijven proberen we te zorgen voor bewustwording bij die regeringsleiders ,zodat er minder schendingen zijn."

Casper, 15 jaar

Waarom doe je mee aan de schrijf-ze-vrijdag?

"Je kan natuurlijk aan de zijlijn blijven staan en niks doen, maar dan leer je ook niet bij over wat er eigenlijk allemaal gebeurt buiten ons land. Dat inspireert mij ook wel heel hard."

Nynke, 13 jaar

Mensen zeggen vaak dat jongeren niet wakker liggen van mensenrechten. Denk je dat dit waar is?

"Je moet nadenken over wat jij persoonlijk belangrijk vindt en welke rechten jij belangrijk vindt voor jezelf, en dat dan ook toepassen op andere mensen. Die rechten worden nu in bepaalde landen niet nageleefd. Ik zou dat zelf ook niet leuk vinden mocht ik in zo'n situatie zitten, en dan had ik ook heel graag een beetje steun gehad van andere mensen."

Ivana, 16 jaar

HOE ervaar je de schrijf-ze-vrijdag als leerkracht?

"Het is een dag waarop je klas of school transformeert in een gigantisch schrijfteam. Wij trekken samen allemaal aan hetzelfde zeel voor één gemeenschappelijk doel: een rechtvaardige wereld. Hoe? Door massaal brieven te schrijven. Leerlingen krijgen vooraf alle informatie, dankzij Amnesty International, ze bekijken de filmpjes, want eigenlijk is kennis het begin van alles."

Marc, leerkracht NCZ

Wat is jouw gevoel bij de schrijf-ze-vrijdag?

"Ik vind het super belangrijk en het doet deugd om te zien dat de jeugd op 500 verschillende scholen leeftijdsgenoten helpt, mensen in nood helpt en vooral opkomt voor dingen die een norm zouden moeten zijn. "

Vragen?

Voor meer informatie over de Schrijf-ze-VRIJdag kan je terecht bij Jill Michiels:

E: Jill.Michiels@amnesty-international.be
T: 02 669 37 37