Schrijf-ze-VRIJdag

Op vrijdag 26 oktober 2018 is het terug schrijf-ze-vrijdag! Leerlingen in meer dan 500 scholen zetten zich dan in voor mensenrechten.

Op vrijdag 26 oktober 2018 was het terug Schrijf-ze-VRIJdag!

Leerlingen in meer dan 500 scholen zetten zich dan in voor mensenrechten.

Een nieuw jaar, een nieuw thema, een nieuwe datum! Dit jaar zullen tienduizenden kinderen, jongeren en leerkrachten zich op vrijdag 26 oktober 2018 volop inzetten voor de mensenrechten.

MENSENRECHTENVERDEDIGERS

Het ging dit jaar om de mensen die elke dag enorme risico’s nemen omdat ze opkomen voor mensenrechten. Mensenrechtenverdedigers.

Vele mensenrechtenverdedigers worden lastiggevallen, achtervolgd, gevangengezet en zelfs gedood, enkel en alleen maar omdat ze een rechtvaardigere wereld willen. De moed die zij moeten opbrengen om elke dag hun werk te kunnen uitvoeren is op zijn minst gezegd bewonderenswaardig.

Daarom steunden jullie hen massaal in hun strijd voor een rechtvaardigere wereld!

Dit was de SChrijf-ze-vrijdag in 2018

Ben jij een mensenrechtenverdediger?

“Ja, ik ben een mensenrechtenverdediger. Als mannen en vrouwen geen gelijke rechten hebben dan is dat niet juist. Als het zou kunnen, zou het leuk zijn als mannen eens zouden voelen wat het is om vrouw te zijn. Zwarten waren vroeger slaven, nu hebben ze ongeveer dezelfde rechten.”

Ismaël, 12

Als je een brief schrijft, wat doet dat met jou?

“Ik denk dan aan hoe het is om onrechtvaardig in de gevangenis te zitten. Ik denk dan dat ik iets goed doe voor iemand, zodat die persoon vrijkomt.”

Mensen zeggen vaak dat jongeren niet wakker liggen van mensenrechten. Denk je dat dit waar is?

“Nee!! Wij leven heel erg mee met de mensen. Als wij in hun plaats waren, zouden wij dat zelf ook niet fijn vinden. We zouden het zelf een enorme steun vinden dat anderen zo aan ons denken.”

je kan nog steeds schoolpakketten downloaden

spring samen met jouw klas in de bres voor mensenrechtenverdedigers van over de hele wereld! Breng onze gloednieuwe pakketten in je klas!

Er worden schoolpakketten voor twee leeftijdsgroepen voorzien: van 10 tot 14 jaar oud en van 14 tot 18 jaar oud.

Deze pakketten bestaan uit informatie, activiteiten en filmpjes om jongeren te laten nadenken over de rol die mensenrechtenverdedigers innemen en mee te geven dat ze dit zelf ook soms (kunnen) zijn.

Vanzelfsprekend vind je er ook de voorbeeldbrieven en petities die je kan gebruiken om actie te voeren.

Schoolpakket 10 tot 14 jaar

Schoolpakket 14 tot 18 jaar

Meer over Schrijf-ze-vrijdag

Schrijf-ze-VRIJdag: schoolpakketten

Download hier alle pakketten per leeftijd.

Schrijf-ze-VRIJdag: filmpjes

We selecteerden enkele beeldfragmenten die bij de schoolpakketten van de Schrijf-ze-VRIJdag 2018 gebruikt kunnen worden.

Vragen?

Voor meer informatie over de Schrijf-ze-VRIJdag kan je steeds terecht bij Nick Vanden Broucke:

E: [email protected]
T: 02 669 37 37

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.