Schrijf-ze-VRIJdag

SCHRIJF EEN BRIEF, VERANDER EEN LEVEN

Op vrijdag 2 februari transformeerden wel duizend scholen tot één gigantisch schrijfteam voor mensenrechten. Meer dan 150.000 leerlingen schreven brieven voor mensen die onterecht gevangen zitten of ander onrecht meemaken. Bedankt!

Je kan nog het hele schooljaar lang mee actievoeren. Schrijf nu je klas of school in:

krijg EEN gratis SCHRIJFPAKKET:

• voorbeeldbrieven en bijbehorende filmpjes
  • werkvormen die doen nadenken over recht en onrecht
  • promoposters
  • kleeftattoos voor je leerlingen
  • extra’s zoals Amnesty-vlaggetjes en een succesverhalendoosje als je dat wil

Schrijf je nu in voor de Schrijf-ze-VRIJdag en krijg gratis alle materiaal voor een geslaagde actiedag!

SCHRIJVEN WERKT ECHT

Wereldwijd worden personen onterecht gevangengezet, bedreigd of mensonwaardig behandeld. Op de Schrijf-ze-VRIJdag komen we voor hen op. Niet alleen in België, maar over de hele wereld en het hele jaar door schrijven mensen brieven om gerechtigheid te eisen.

We zetten samen regeringen onder druk. Bijvoorbeeld om iemand vrij te laten die onterecht gevangenzit, om foltering te stoppen of om een discriminerende wet te schrappen.

Werkt dat dan? Zeker! Gemiddeld één op de vier schrijfacties helpt iemands leven te verbeteren. Want geen enkele regering zit te wachten op negatieve publiciteit en geen enkele regering houdt ervan als de wereld over haar schouder meekijkt.

Voorbeeldbrieven en updates over de mensen voor wie we in actie komen: Sawyeddollah, Justyna, Rocky en Ahmadreza.
Video's over mensen voor wie we schrijven, waarom schrijven werkt en werkvormen uit de leerkrachtengids.
Aanvullend materiaal bij de leerkrachtengids met werkvormen.
Veelgestelde vragen over de Schrijf-ze-VRIJdag.
Lesmateriaal van de voorbije Schrijf-ze-VRIJdagen.
Lees de positieve ervaringen van leerlingen en leerkrachten tijdens de Schrijf-ze-VRIJdag.

SCHRIJVEN WANNEER HET MAAR PAST

De meeste scholen doen mee met de Schrijf-ze-VRIJdag op 2 februari 2024, maar plan je Schrijf-ze-VRIJdag gerust op een ander moment. Elke dag is een goede dag om met je leerlingen op te komen voor mensenrechten. Schrijf je in om deel te nemen en een gratis schrijfpakket te ontvangen.

Zin in extra engagement?

Is er animo bij je leerlingen om meer te doen voor mensenrechten? Willen ze opkomen voor mensenrechten ook na het secundair onderwijs? Laat het ons weten en dan bekijken we samen de mogelijkheden. Contacteer [email protected] voor extra actie op school of mail naar [email protected] voor info over de Amnesty-jongerenwerking vanaf 18 jaar.

HEB JE EEN VRAAG?

Voor meer informatie over de Schrijf-ze-VRIJdag kan je terecht bij Helena Schoofs van het Schrijf-ze-VRIJ-team:

E: [email protected]
T: 02 669 37 37