Schrijf-ze-VRIJdag

Wie mensenrechten kent, kan er ook voor opkomen. Dat is de kernfilosofie van de Schrijf-ze-VRIJdag.

Op 7 Februari 2020 is het zover! Doet jouw school al mee?

Al bijna 30 jaar ondersteunt Amnesty International Vlaamse scholen om te vechten voor mensenrechten. Op vrijdag 7 februari 2020 is het opnieuw schrijf-ze-vrijdag. Bijna 100.000 leerlingen in meer dan 500 scholen zetten zich dan in voor mensenrechten. Om deze strijd voor mensenrechten goed te kunnen voeren, biedt Amnesty leerkrachten twee krachtige wapens: mensenrechteneducatie en mensenrechtenactivisme. Met dit magische duo op zak kan elke leerkracht zijn leerlingen laten uitgroeien tot empathische en kritische wereldburgers.

Youth 4 rights

Een nieuw jaar,een nieuwe datum, dus ook een nieuw thema! Dit jaar schrijven we voor jonge mensenrechtenverdedigers. In alle hoeken van de wereld komen jonge mensen op voor hun rechten en die van anderen. Ze bouwen aan een maatschappij waar ieders mensenrechten worden gerespecteerd en iedereen menswaardig kan leven. Daarvoor is een aardige portie durf nodig!

Lesmateriaal 2018

spring samen met jouw klas in de bres voor jonge mensenrechtenverdedigers van over de hele wereld! Breng onze pakketten in je klas!

Er worden schoolpakketten voor twee leeftijdsgroepen voorzien: van 10 tot 14 jaar oud en van 14 tot 18 jaar oud.

Deze pakketten bestaan uit informatie, activiteiten of spelletjes en filmpjes om jongeren te inspireren om zich in te zetten voor mensenrechtenJe vindt er ook de voorbeeldbrieven en petities die je kan gebruiken om actie te voeren.

Vanaf half november kan je hier de pakketten downloaden en extra materiaal bestellen

Schrijf-ze-VRIJdag: schoolpakketten

Download hier alle pakketten per jaarthema en per leeftijd.

Schrijf-ze-VRIJdag: filmpjes

We selecteerden enkele beeldfragmenten die bij de schoolpakketten van de Schrijf-ze-VRIJdag 2018 gebruikt kunnen worden.

Dit was de Schrijf-ze-vrijdag in 2018

In 2018 schreven we voor mensen die elke dag enorme risico’s nemen omdat ze opkomen voor mensenrechten. Moedige mensenrechtenverdedigers. Vele mensenrechtenverdedigers worden lastiggevallen, achtervolgd, gevangengezet en zelfs gedood, enkel en alleen maar omdat ze een rechtvaardige wereld willen.

Ben jij een mensenrechtenverdediger?

“Ja, ik ben een mensenrechtenverdediger. Als mannen en vrouwen geen gelijke rechten hebben dan is dat niet juist. Als het zou kunnen, zou het leuk zijn als mannen eens zouden voelen wat het is om vrouw te zijn. Zwarten waren vroeger slaven, nu hebben ze ongeveer dezelfde rechten.”

Ismaël, 12 jaar

Als je een brief schrijft, wat doet dat met jou?

“Ik denk dan aan hoe het is om onrechtvaardig in de gevangenis te zitten. Ik denk dan dat ik iets goed doe voor iemand, zodat die persoon vrijkomt.”

Mensen zeggen vaak dat jongeren niet wakker liggen van mensenrechten. Denk je dat dit waar is?

“Nee!! Wij leven heel erg mee met de mensen. Als wij in hun plaats waren, zouden wij dat zelf ook niet fijn vinden. We zouden het zelf een enorme steun vinden dat anderen zo aan ons denken.”

Vragen?

Voor meer informatie over de Schrijf-ze-VRIJdag kan je terecht bij Nieke Nouwen:

E: [email protected]
T: 02 669 37 37

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.