Voor wie schrijven we?

Maak kennis met de jongeren voor wie we schrijven op de Schrijf-ze-VRIJdag in het schooljaar 2019-2020.

youth 4 rights

In alle hoeken van de wereld komen jonge mensen op voor hun rechten en die van anderen. Ze bouwen aan een maatschappij waar ieders mensenrechten worden gerespecteerd en iedereen menswaardig kan leven. Jongeren komen bijvoorbeeld op voor een gezonde leefomgeving en voor solidariteit met mensen op de vlucht.

In België valt het meestal mee om mensenrechten te verdedigen. Maar soms worden mensenrechtenverdedigers lastiggevallen, geïntimideerd of erger als ze door hun activisme tegen de schenen schoppen van de machthebbers.

Jonge mensenrechtenverdedigers moeten vaak nog een bijkomende hindernis nemen. Omdat ze jong zijn, moeten ze extra hun best doen om gehoor te krijgen en serieus te worden genomen. Amnesty International roept daarom de jongeren in België op om jonge mensenrechtenverdedigers wereldwijd te steunen.

Griekenland

SARAH MARDINI (24) en SEÁN BINDER (25), reddingswerkers

WAT? Mogelijke celstraf omdat ze levens redden. In Griekenland kan je in de cel belanden voor het redden van een mensenleven. Het overkwam de vrijwillige reddingswerkers Sarah en Seán op het Griekse eiland Lesbos. Daar hielpen ze mensen in nood op zee. Ze worden nu beschuldigd van spionage, mensensmokkel en lidmaatschap van een criminele organisatie. Als ze schuldig worden bevonden, riskeren ze 25 jaar celstraf.

ONZE OPROEP? We eisen dat de Griekse overheid alle aanklachten tegen Sarah en Seán onmiddellijk intrekt.

DE FILIPIJNEN

MARINEL SUMOOK UBADLO (22), klimaatactiviste

WAT? Strijdt voor hulp na verwoestende tyfoon. Marinel was slechts 16 toen ze werd geconfronteerd met de mogelijke gevolgen van klimaatverandering. In 2013 overleefde ze tyfoon Haiyan, één van de dodelijkste tyfoons ooit. Haar dorp werd volledig verwoest. Duizenden mensen kwamen om en miljoenen anderen werden dakloos. De Filipijnse overheid schiet nog steeds te kort in haar hulp aan de slachtoffers.

ONZE OPROEP? We eisen dat de Filipijnse overheid alles in het werk stelt zodat de slachtoffers van de tyfoon in menswaardige omstandigheden kunnen leven.

Canada

Jianne TURTLE (13) en de jongeren van GRASSY NARROW

WAT? Verzetten zich tegen het opgroeien met kwikvergiftiging. Jianne behoort tot de Grassy Narrows-gemeenschap. Deze inheemse gemeenschap woont in een gebied dat ernstig vervuild is met kwik. Heel veel inwoners zijn ziek geworden. De overheid doet te weinig om de vervuiling tegen te gaan.

ONZE OPROEP? We eisen dat de Canadese overheid de rivier en het land schoonmaakt. De Grassy Narrows-gemeenschap en de toekomstige generaties moeten de kans krijgen om te leven en op te groeien in een gezonde omgeving.

Nigeria

NASU ABDULAZIZ (25), mensenrechtenactivist

WAT? Beschoten terwijl hij zijn huis beschermde. Nasu werd in de arm geschoten toen hij zich verzette tegen een gedwongen uithuiszetting. Hij en dertigduizend andere mensen werden dakloos.

ONZE OPROEP? We roepen de Nigeriaanse autoriteiten op om een onderzoek in te stellen naar de uithuiszettingen van Nasu’s gemeenschap en ervoor te zorgen dat de mensen weer onderdak en een volledige schadevergoeding krijgen.

Success story

Dat schrijven werkt, bewees de vrijlating van gewetensgevangene Albert Woodfox in 2016. Na 44 jaar in eenzame opsluiting in de Verenigde Staten, kwam hij eindelijk vrij dankzij de meer dan 650.000 brieven en kaartjes van Amnesty-supporters wereldwijd.