Sudan moet moordende troepen onmiddellijk uit Khartoum halen

Persbericht

Amnesty International roept de militaire overgangsraad van Sudan op de Rapid Support Forces (RSF) onmiddellijk terug te trekken in het belang van de openbare veiligheid. De Afrikaanse Unie heeft Sudan geschorst. Dat gebeurde nadat leden van de RSF op brute wijze meer dan honderd vreedzame demonstranten doodden.

"Aan het zinloze doden van demonstranten moet onmiddellijk een einde komen en de verantwoordelijken voor het bloedbad, ook degenen die het bevel voeren, moeten berecht worden."

Kumi Naido, secretaris-generaal van Amnesty International

Amnesty roept Sudan ook op om het internet en de sociale media niet langer te blokkeren, zodat de Sudanezen toegang hebben tot informatie en zich vrijelijk kunnen uiten.

Oppositieleider opgepakt

Onder de honderden mensen die zijn gearresteerd bevindt zich oppositieleider Yassir Saeed Arman, die kortgeleden terugkeerde naar Sudan. Waar hij zich bevindt is onbekend. Arman is voorzitter van de Sudan’s People Liberation Movement-North en was nauw betrokken bij de onderhandelingen die leidden tot het einde van de oorlog tussen Sudan en Zuid-Sudan in 2005. Er hangt hem een onterecht doodvonnis boven het hoofd. Amnesty roept op tot zijn onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.