Soedan moet moordende troepen onmiddellijk uit Khartoum halen

Soedan moet moordende troepen onmiddellijk uit Khartoum halen

06 juni 2019

Lees de update van dit persbericht

Amnesty International roept de militaire overgangsraad van Soedan op de Rapid Support Forces (RSF) onmiddellijk terug te trekken in het belang van de openbare veiligheid. De Afrikaanse Unie heeft Soedan geschorst. Dat gebeurde nadat leden van de RSF op brute wijze meer dan honderd vreedzame demonstranten doodden.

"Aan het zinloze doden van demonstranten moet onmiddellijk een einde komen en de verantwoordelijken voor het bloedbad, ook degenen die het bevel voeren, moeten berecht worden."

Kumi Naido, secretaris-generaal van Amnesty International

Amnesty roept Soedan ook op om het internet en de sociale media niet langer te blokkeren, zodat de Soedanezen toegang hebben tot informatie en zich vrijelijk kunnen uiten.

Oppositieleider opgepakt

Onder de honderden mensen die zijn gearresteerd bevindt zich oppositieleider Yassir Saeed Arman, die kortgeleden terugkeerde naar Soedan. Waar hij zich bevindt is onbekend. Arman is voorzitter van de Sudan’s People Liberation Movement-North en was nauw betrokken bij de onderhandelingen die leidden tot het einde van de oorlog tussen Soedan en Zuid-Soedan in 2005. Er hangt hem een onterecht doodvonnis boven het hoofd. Amnesty roept op tot zijn onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.

Kom in actie voor Soedan