Schrijfmarathon

SChrijmarathon breekt (alweer) records!

2019 sloten we af met een knallende Schrijfmarathon. 17.305 méér brieven, handtekeningen en solidariteitskaartjes dan vorig jaar! Centraal stonden jongeren in nood, zoals Yasaman uit Iran, een meisje dat voor haar protest tegen de verplichte sluier een gevangenisstraf kreeg. Of Seàn en Sarah, twee moedige jongeren die vluchtelingen helpen op Lesbos en daarvoor een gevangenisstraf riskeren.

DIT WAS DE SCHRIJFMARATHON 2019

In heel Vlaanderen kropen mensen in de pen om de levens van deze jongeren te veranderen. Maar liefst 780 mensen bestelden een actiepakket om een publieke of private Schrijmarathon te organiseren. Bibliotheken, gemeenten, cultuurcentra, bedrijven, scholen, vrienden en Amnestygroepen zetten zich in om zoveel mogelijk brieven en kaartjes te schrijven. De activiteiten waren ontzettend divers: van een gezellige familiebijeenkomst met taart, knutselmomenten op scholen en schrijfuurtjes in jeugdhuizen, tot 12-uur durende Schrijfmarathons en Schrijfmarathons in gevangenissen.

Vanuit Vlaanderen werden er maar liefst 156 416 brieven, handtekeningen en solidariteitkaartjes verstuurd. We deden het uiteraard niet alleen. Over heel de wereld werden er brieven voor deze moedige jongeren geschreven .

+64.000

Brieven en kaartjes

In Vlaanderen schreven jullie op meer dan 800 plaatsen meer dan 64.000 brieven en kaartjes bij elkaar voor moedige jongeren wereldwijd. Fijn dat jullie meededen! Volgend jaar opnieuw?

+92.000

Online acties

Op deze website kwamen er nog eens 92.324 handtekeningen bij. Ook onze Franstalige collega's deden er nog een flinke schep bovenop: we eindigen op 264.600 Belgische handtekeningen.

Dankbetuiging

EMIL OSTROVKO (19), SCHOLIER

Al die brieven bleven niet zonder resultaat. We kregen al een ontroerend bericht van Emil uit Wit-Rusland. Hij was nog maar een tiener toen hij vorig jaar een jarenlange gevangenisstraf kreeg  opgelegd na een klein drugmisdrijf. Hierdoor kan Emil zijn plannen om te gaan studeren vergeten. Vanuit alle hoeken van de wereld werd Emil overstelpt door solidariteitboodschappen.

Strafvermindering

YASAMAN ARYANI (24), VROUWENRECHTENACTIVISTE

Yasaman durfde de sluierwet in Iran in vraag te stellen. Op Internationale Vrouwendag 2019 deelde ze zonder sluier  bloemen uit aan vrouwelijke passagiers op de trein. Een video van haar actie ging viraal. Niet veel later werd ze gearresteerd. Ze werd tot 16 jaar cel veroordeeld omdat ze gelooft dat vrouwen de vrijheid moeten hebben om te kiezen wat ze dragen.

"De afgelopen maanden ontving ik solidariteitsbetuigingen van over de hele wereld. Ze hebben me enorme kracht en inspiratie gegeven. Deze campagne overtuigde me dat het belangrijk is om te vechten voor mijn rechten. Het liet me zien dat mijn leven ertoe doet en dat ik niet vergeten ben. Veel van mijn medegevangenen zijn jonge mensen zoals ik en hun omstandigheden zijn vergelijkbaar met de mijne. Ze vragen me om de solidariteitskaarten met hen te delen en ze bewaren ze als symbolen van hoop en aanmoediging. Heel erg bedankt!"

EMIL OSTROVKO

HET GERECHTSHOF IN TEHERAN HEEFT DE CELSTRAFFEN VAN VROUWENRECHTENVERDEDIGERS YASAMAN ARYANI EN MONRIEH ARABSHAHI TERUGGEBRACHT TOT NEGEN JAAR EN ZEVEN MAANDEN. DAARVAN MOETEN ZE 5,5 JAAR UITZITTEN.

Hoe werkt het?

TOT DE VOLGENDE SCHRIJFMARATHON!

De Schrijfmarathon 2019 was dankzij alle deelnemers opnieuw een groot succes. Hou zeker onze website in het oog voor meer goed nieuws.

ZIn in meer impact?

Elke brief telt