Schrijfmarathon

Ieder jaar in december levert Amnesty’s Schrijfmarathon tienduizenden brieven, solidariteitskaartjes en handtekeningen op. Met als enig doel: rechtvaardigheid eisen voor mensen van wie de basisrechten geschonden werden. Onze wereldwijde campagne groeit ieder jaar, in aantal deelnemers én hartverwarmende acties. Kunnen we dit jaar ook op jouw steun rekenen?

Sommige mensen organiseren een Schrijfmarathon die 24 uur duurt, anderen houden het bij een uurtje brieven schrijven tijdens de lunchpauze. Je eigen Schrijfmarathon organiseren kan op veel manieren. Elke brief telt!

Meer tips op maat van jouw organisatie

Lokale bibliotheken, dienstencentra en cc's zijn de ontmoetingsplekken bij uitstek om samen brieven te schrijven tegen onrecht. In kleine groepen en op veilige afstand van elkaar; wij geven je hier alvast de nodige inspiratie Voor een coronaproof Schrijfmarathon op maat van jouw publiek.
Komt jouw stad of gemeente dit jaar (opnieuw) op voor mensenrechten? Dat kan op 3 verschillende manieren!
Organiseer een gezellige schrijfactiviteit op maat van jouw sociaal-culturele vereniging en maak samen een verschil.

SCHRIJVEN WERKT!

Strafvermindering voor Yasaman

Yasaman Aryani (24) durfde de sluierwet in Iran in vraag te stellen. Op Internationale Vrouwendag 2019 deelde ze zonder hoofddoek bloemen uit aan vrouwelijke passagiers op de trein. Een video van haar actie ging viraal. Niet veel later werd ze gearresteerd. Ze werd tot 16 jaar cel veroordeeld omdat ze gelooft dat vrouwen moeten kunnen kiezen wat ze dragen. Tijdens de Schrijfmarathon werden meer dan 1 miljoen brieven, kaartjes en e-mails gestuurd voor Yasaman. Begin februari 2020 leverden die inspanningen al een eerste resultaat op: haar celstraf werd teruggebracht naar 9 jaar en 7 maanden, waarvan ze 5,5 jaar moet uitzitten. Maar ieder jaar in de gevangenis is een jaar te veel. Amnesty blijft actievoeren voor haar onmiddellijke vrijlating.

Financiële steun voor Jianne en haar gemeenschap

Jianne (13) en de andere leden van de Grassy Narrows-gemeenschap uit Canada vechten al jaren voor een gezonde toekomst voor zichzelf en de volgende generaties. Ze wonen in een gebied dat ernstig vervuild is met kwik, maar de overheid onderneemt te weinig stappen om de vervuiling tegen te gaan. Na jaren van actievoeren, onder meer tijdens de Schrijfmarathon, zullen Jianne en haar gemeenschap eindelijk de medische zorg krijgen die ze verdienen. De Canadese overheid tekende begin april een overeenkomst om 19,5 miljoen dollar vrij te maken voor een zorginstelling. Hiermee zijn de problemen nog lang niet opgelost, maar het is een belangrijke stap voor de Grassy Narrows in hun jarenlange strijd voor gerechtigheid.

Doodvonnis VAN Magai vernietigd

Magai Matiop Ngong uit Zuid-Soedan was pas 15 toen een afgeketste kogel per ongeluk zijn neef dodelijk verwondde. Daarop werd hij ter dood veroordeeld voor moord. Die veroordeling was in strijd met zowel het internationaal recht als de Zuid-Soedanese grondwet die de doodstraf verbieden voor mensen die jonger dan 18 jaar waren op het moment van een misdrijf. Tijdens de Schrijfmarathon kwamen meer dan 765.000 mensen wereldwijd in actie voor Magai. Deze actie heeft niet alleen de discussie over de doodstraf voor minderjarigen in het land aangewakkerd, ook vernietigde het Hof van Beroep in juli 2020 het doodvonnis van Magai. De zaak werd doorverwezen naar het Hooggerechtshof, dat oordeelt over een andere rechtvaardigere straf.

Nasu: op weg naar nieuwe woningen

Nasu Abdulaziz (25) raakte 3 jaar geleden zijn huis in Lagos, Nigeria kwijt. De autoriteiten sloopten de hele wijk waar hij woonde om plaats te maken voor nieuwbouw. Daarbij werden de bewoners beschoten, ook Nasu raakte gewond. Dertigduizend mensen raakten dakloos.Tijdens de Schrijfmarathon werden meer dan 400.000 brieven gestuurd naar de Nigeriaanse overheid om gerechtigheid te eisen voor de gewelddadige uithuiszetting van Nasu en zijn gemeenschap. Nasu kreeg maar liefst 20.000 solidariteitskaartjes en brieven uit meer dan 18 landen. Hoewel er nog geen onderzoek is gestart naar de schietpartij, zijn er inmiddels wel gesprekken om onderdak te verzorgen voor Nasu’s gemeenschap. Amnesty blijft zich samen met Nasu inzetten voor gerechtigheid.

“Ik ben enorm blij met alle brieven en kaartjes. Het betekent dat mensen geven om mij en alles wat hier gebeurd is. Bedankt iedereen!”
- Nasu Abdulaziz

Hoe werkt het?