Amnesty Schrijfmarathon 2018

Jouw brief kan levens veranderen.

In december gaat de grootste jaarlijkse schrijfactie ter wereld weer van start. Amnesty's wereldwijde Schrijfmarathon!

We schrijven massaal voor mensensenrechtenverdedigers wereldwijd. Dit jaar voeren we acties voor 9 vrouwelijke mensenrechtenverdedigers.

Onze acties hadden voorgaande jaren veel effect. Wil je zelf een schrijfmarathon organiseren voor vrienden, collega's of familie? Bestel dan ons gratis actiepakket en je kan zo aan de slag!

Schrijf brieven tijdens de schrijfmarathon

Voor wie komen we dit jaar in actie?

Het recept van de Schrijfmarathon is simpel: schrijf brieven voor NEGEN mensenrechtenverdedigers in nood, en verander hun leven.

Machthebbers kunnen miljoenen doelgerichte schrijfacties uit alle hoeken van de wereld niet zomaar naast zich neerleggen. De cijfers van 2017 liegen er niet om: zeven van de tien mensen voor wie we toen schreven, kennen vandaag een beter leven en meer respect voor hun mensenrechten.

Dit jaar komen we wereldwijd in actie voor vrouwelijke mensenrechtenverdedigers:

Marielle kwam op voor de rechten van minderheden. Ze werd in maart 2018 vermoord. Haar familie wacht nog op gerechtigheid.

Pavitri komt op voor mensen van wie hun land illegaal wordt afgepakt. Ze wordt daarom continu bedreigd.

Atena komt op tegen de doodstraf. Ze liet zich er kritisch over uit op Facebook en Twitter. Ze kreeg hiervoor 7 jaar gevangenisstraf.

De Sengwer, die een spirituele band hebben het woud waar ze leven, worden gewelddadig van hun land verdreven door de overheid.

Gulzar komt op voor vrouwen met een handicap en kan alle steun gebruiken om gehoord te worden.

Nawal komt op voor de rechten van de Rif-bewoners. Ze werd veroordeeld tot 10 maanden gevangenisstraf.

Vitalina komt op voor de rechten van de LGBTIQ-gemeenschap. Ze opende een informatiecentrum en neemt deel aan vreedzame acties.

Geraldine komt op voor jongeren uit arme gebieden. Ze kan op elk moment opnieuw worden opgepakt.

Nonhle voert actie tegen mijnbouwbedrijven die haar grond willen. Ze wordt met de dood bedreigd.

bestel nu een gratis Schrijfmarathon actiepakket!

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.