Amnesty Schrijfmarathon 2018

bedankt schrijvers!!!

amnesty afdelingen wereldwijd zijn momenteel nog volop in de weer om alle brieven, kaartjes en handtekeningen te tellen! 1 ding kunnen we al verklappen: het zijn er veel!

In Vlaanderen schreven jullie op meer dan 700 plaatsen meer dan 77.000 brieven en kaartjes bij elkaar voor 9 moedige vrouwen. Onze actiepakketten vlogen de deur uit. We mochten er zelfs eentje naar Suriname sturen. Fijn dat jullie mee deden! Volgend jaar terug?

Op deze website kwamen er dan ook nog eens meer dan 62.000 handtekeningen binnen. Ook onze Franstalige collega's deden een fameuze effort! De campagne leverde in heel het land bijna 352.000 brieven, kaartjes en handtekeningen op!

+77.000

Brieven en kaartjes

+62.000

Online acties

En dat heeft al een eerste resultaat...

Gulzar Duishenova, Kirgizië

In 2002 werd Gulzar aangereden door een dronken automobilist. Sindsdien kan ze niet meer lopen. Al snel kwam ze erachter dat je op ernstige problemen stuit als je in Kirgizië vrouw bent én een beperking hebt. Samen met Gulzar riepen we de parlementsvoorzitter van Kirgizië op om een einde te maken aan discriminatie van mensen met een handicap.

IMPACT

Het parlement in Kirgizië heeft de eerste stap gezet voor de ratificatie van het VN-verdrag inzake personen met een handicap. Het verdrag moet ervoor zorgen dat een maatschappij tegemoet komt aan de noden van personen met een handicap en hun rechten garandeert.

Toch blijft actie nodig

Nawal Ben Aïssa, Marokko

In Marokko kreeg Nawal Ben Aïssa 10 maanden voorwaardelijke celstraf omdat ze op sociale media opkomt voor sociale rechtvaardigheid en betere gezondheidszorg. Tijdens de Schrijfmarathon riepen we de Marokkaanse autoriteiten op om de veroordeling van Nawal te herzien.

WAAROM ACTIE NODIG BLIJFT

Nawals gevangenisstraf werd vorige vrijdag bevestigd. De Marokkaanse autoriteiten proberen met deze veroordeling anderen te intimideren die zich willen uitspreken tegen het beleid.

dit was de schrijfmarathon kick-off in Antwerpen

De Schrijfmarathon in beeld

Klik op het Facebook icoontje om naar het album te gaan!

Namens al deze vrouwen: bedankt voor jullie acties!

Met medewerking van

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.