Schrijfmarathon

JOUW BRIEF KAN LEVENS VERANDEREN

Dat is het uitgangspunt van de wereldwijde Schrijfmarathon van Amnesty International. Ieder jaar in december schrijven we een maand lang miljoenen brieven en kaartjes voor 10 mensen in nood. Met slechts één doel voor ogen: hun leven veranderen.

Dat schrijven werkt, bewees de vrijlating van gewetensgevangene Albert Woodfox in 2016. Na 44 jaar in eenzame opsluiting in de Verenigde Staten, kwam hij eindelijk vrij dankzij de meer dan 650.000 brieven en kaartjes van Amnesty-supporters wereldwijd.

Vorig jaar leverde de Schrijfmarathon overal ter wereld bijna 6 miljoen brieven, kaartjes, e-mails en handtekeningen op. Dat willen we dit jaar nóg beter doen!

Wil jij ook als particulier of met jouw organisatie meedoen aan de grootste schrijfactie ter wereld? Organiseer een schrijfactie bij jou in de buurt of laat je inspireren voor een schrijfactie op maat van jouw publiek.

Vanaf 1 oktober 2019 kan je hier het gratis schrijfpakket bestellen.

Doe mee!

Onze Schrijfmarathon verdient ook een podium; organiseer een muziekvoorstelling, filmavond, debatavond of mensenrechtencafé in de foyer.

De bibliotheek is de uitgelezen plek om bezoekers warm te maken voor de grootste mensenrechtencampagne ter wereld.

Organiseer een gezellige schrijfactiviteit op maat van jouw sociaal-culturele vereniging en maak samen een verschil.

Elke brief telt

DIT WAS DE SCHRIJFMARATHON 2018

In Vlaanderen schreven jullie op meer dan 700 plaatsen meer dan 77.000 brieven en kaartjes bij elkaar voor 9 moedige vrouwen. Onze schrijfpakketten vlogen de deur uit. We mochten er zelfs eentje naar Suriname opsturen. Fijn dat jullie meededen! Volgend jaar opnieuw?

Op deze website kwamen er ook nog eens meer dan 62.000 handtekeningen binnen. Ook onze Franstalige collega's deden een fameuze effort. De campagne leverde in het hele land bijna 352.000 brieven, kaartjes en handtekeningen op!

+77.000

Brieven en kaartjes

+62.000

Online acties

Bedankt voor jullie acties!

Met medewerking van

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.