25e dag van de vermisten
Uit de beweging

25e dag van de vermisten

30 augustus 2008

Op de 25e Internationale Dag van de Vermisten, 30 augustus 2008, roept Amnesty International alle landen op het Internationaal Verdrag voor de Bescherming van Alle Mensen tegen Gedwongen Verdwijningen te ratificeren.

Ook de Belgische overheid moet werk maken van de ratificatie.

25 jaar later en niets nieuws onder de zon

In 1983 startte de Latijns-Amerikaanse ngo FEDEFAM (Federación Latinoamericana de Asociaciones de Familiares de Detenidos-Desaparecidos) met de Dag van de Vermisten. Gedwongen verdwijningen kwamen toen vooral voor onder de autoritaire regimes in Latijns-Amerika. Mensen werden van straat geplukt en "verdwenen" omdat ze er andere politieke ideeën op nahielden of gewoon, zomaar.

8 augustus 2007, Ibragim Gazdiev maakt een ritje met de auto van zijn broer in Karabulak, in de Russische republiek Ingoesjetië. Plots omsingelen mannen in camouflagepakken de auto. Ze dwingen Ibragim in een andere auto te stappen. Niemand heeft hem daarna nog gezien. Mogelijk wordt Ibragim incommunicado vastgehouden door de Russische veiligheidsdienst. De Russische autoriteiten ontkennen dit met klem.

Vandaag komen "verdwijningen" nog steeds voor. Volgens de VN Werkgroep over Gedwongen en Onvrijwillige Verdwijningen zijn er momenteel 41.257 gevallen van "verdwijning" bekend, verspreid over 78 landen. In 1983 waren dit nog 1.733 gevallen in 11 landen. "Verdwijningen" komen nu vooral voor in landen waar er interne conflicten zijn zoals Colombia, Sri Lanka, Nepal, de Filipijnen en de Russische Federatie.

Ook door de zogenaamde "war on terror" is het aantal verdwijningen enorm toegenomen. Op 6 september 2006 gaf de Amerikaanse president George W. Bush openlijk toe dat de CIA werkt met een systeem van incommunicado opsluiting op geheime locaties. Verschillende landen zoals Pakistan werken mee aan deze laakbare praktijk, in meer of mindere mate.

Genoeg verdwijningen! Kom in actie

Amnesty International wil gedwongen verdwijningen de wereld uitbannen. We roepen alle landen op om het Internationaal Verdrag voor de Bescherming van Alle Mensen tegen Gedwongen Verdwijningen zo snel mogelijk te ratificeren. Dit verdrag werd op 20 december 2006 aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Tot op heden hebben enkel Albanië, Argentinië, Mexico en Honduras het verdrag geratificeerd. 73 andere landen ondertekenden het, waaronder België op 6 februari 2007. De ratificatie laat nog steeds op zich wachten.

Onderteken de Open Brief van de International Coalition Against Enforced Disappearances www.icaed.org en eis dat alle landen en in het bijzonder België de Verklaring zo snel mogelijk ratificeren, de slachtoffers en hun familie juridische bijstand verlenen en oude verdwijningszaken niet vergeten.