Turkije: laat ook onschuldige gevangenen vrij die coronabesmetting riskeren

Turkije: laat ook onschuldige gevangenen vrij die coronabesmetting riskeren

14 april 2020

Omdat in de gevangenis de kans op besmetting met het coronavirus groot is, voerde Turkije op 13 april een nieuwe wet in. Zo’n 100.000 gevangenen kunnen daardoor vervroegd worden vrijgelaten. Maar juist veel onschuldige en kwetsbare gevangenen maken geen kans op vervroegde vrijlating.

De nieuwe Turkse wet geldt niet voor mensen in voorarrest, die dus nog niet zijn veroordeeld. Ook geldt de wet niet voor gevangenen die zijn veroordeeld onder de wel erg ruim geformuleerde anti-terrorismewetgeving. Die wetgeving is misbruikt om mensen die uitkwamen voor hun mening te veroordelen, zoals journalisten, advocaten en mensenrechtenactivisten.

Overvolle, onhygiënische gevangenissen

"Wij verwelkomen elke maatregel die ervoor zorgt dat de Turkse gevangenissen minder vol zitten", zegt Milena Buyum, Turkije-expert bij Amnesty. "Maar degenen die tijdens oneerlijke rechtszaken zijn veroordeeld onder de anti-terrorismewetgeving zijn ertoe verdoemd risico te lopen op infectie met dit dodelijke virus."

Volgens de Turkse minister van Justitie zijn zeventien gevangenen in vijf verschillende gevangenissen besmet met het coronavirus en zijn drie gevangenen eraan overleden. De overvolle en onhygiënische Turkse gevangenissen zijn vooral gevaarlijk voor zwakkeren en ouderen. Als zij onder de anti-terrorismewet zijn veroordeeld, komen zij nog steeds niet in aanmerking voor vervroegde vrijlating.

Amnesty’s oproep

Turkije moet onmiddellijk alle gevangenen vrijlaten die alleen maar gevangenzitten omdat ze voor hun mening uitkwamen. Ook moeten ze ernstig overwegen degenen die in afwachting van hun rechtszaak vastzitten te bevrijden, net als degenen die extra risico lopen omdat zij oud zijn of een slechte gezondheid hebben.