Rusland/Oekraïne: respecteer de mensenrechten in een gewapend conflict

Rusland/Oekraïne: respecteer de mensenrechten in een gewapend conflict

22 februari 2022

Gisteravond kondigde de Russische president Poetin aan dat hij het bevel heeft gegeven voor ‘vredesoperaties’ in de oost-Oekraïense zogenaamde ‘Volksrepubliek Donetsk ‘en de ‘Volksrepubliek Luhansk’. Agnès Callamard, secretaris-generaal van Amnesty International reageert: ‘De bescherming van burgers in Oekraïne moet nu de hoogste prioriteit zijn.’

Callamard zegt verder: ‘Terwijl de mogelijkheid van een complete oorlog een verpletterende realiteit is geworden, moet er alles aan gedaan worden om het lijden van burgers zo beperkt als mogelijk te houden en om menselijkheid voorop te plaatsen tijdens deze crisis. Alle partijen zijn hiertoe wettelijk verplicht.’

‘We dringen er bij alle partijen op aan om zich strikt te houden aan het internationale humanitaire recht en hun mensenrechtenverplichtingen na te komen. Zij moeten de bescherming van burgerlevens waarborgen en mogen geen onnauwkeurige aanvallen plegen of verboden wapens, zoals clustermunitie, gebruiken. Ook roepen we alle partijen op om humanitaire organisaties toe te laten en te faciliteren bij het bieden van hulp aan burgers die geraakt worden door de vijandelijkheden.’

‘Amnesty International zal de situatie scherp in de gaten houden om schendingen van het internationale recht door alle partijen aan het licht te brengen.’

Achtergrond

Amnesty International waarschuwde eerder al voor de mogelijk verschrikkelijke gevolgen voor de mensenrechten als het gewapend conflict tussen Rusland en Oekraïne verder escaleert. Enkele risico’s: burgerdoden, vernietiging van middelen van bestaan en infrastructuur, voedseltekorten en een groot aantal vluchtelingen. Amnesty gedocumenteerde de vele mensenrechtenschendingen van het conflict in het oosten van Oekraïne in 2014-2015. Daarbij zijn oorlogsmisdrijven en misdrijven tegen de mensheid gepleegd.