Over Amnesty

Amnesty International streeft de naleving van alle mensenrechten na. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is daarbij onze leidraad.

Missie & Visie

"Amnesty International is een wereldwijde, onafhankelijke en onpartijdige organisatie van meer dan 7 miljoen mensen die opkomen voor een wereld waarin alle mensenrechten worden nageleefd."

Verontwaardiging over mensenrechtenschendingen en hoop op een wereld waarin alle mensen alle mensenrechten genieten, is wat ons drijft. Amnesty International voert actie voor een wereld waarin respect heerst voor de mensenrechten van àlle mensen, waar ook ter wereld. Die rechten zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en andere mensenrechtenverdragen.

Op de bres voor mensen in gevaar

Met de jaren breidde Amnesty haar actieterrein uit: van schendingen van mensenrechten door overheden naar schendingen door gewapende oppositiegroepen, bedrijven en ook schendingen in de ‘privésfeer’, zoals geweld tegen vrouwen en kinderen.

Onpartijdig & onafhankelijk

Amnesty International is onpartijdig en onafhankelijk. We zijn niet gebonden aan enige regering, politieke partij, ideologie, economisch belang of religie.

We worden gefinancierd door leden en mensen zoals u. Daardoor zijn we ook financieel onafhankelijk. Bij het werven van fondsen leeft Amnesty richtlijnen na om haar onafhankelijkheid van eender welke groepering te verzekeren.

Betrouwbaar

Amnesty onderneemt pas actie na grondig en gedegen onderzoek.

Medewerkers in het hoofdkantoor in Londen en in de regionale kantoren verzamelen en analyseren informatie over schendingen van mensenrechten uit de hele wereld. Onderzoeksteams worden uitgestuurd om de mensenrechtensituatie ter plekke te onderzoeken. De onderzoekers  praten met slachtoffers, advocaten, lokale mensenrechtenactivisten, overheden en andere getuigen. Geen enkele regering, instelling of groepering kan zich aan ons onderzoek onttrekken.

Wat is Amnesty International? Bekijk de Video

1961 - Het begin

In het begin was er Peter Benenson, een Britse advocaat. In 1961 schrijft hij een vlammend artikel waarin hij zijn verontwaardiging uitschreeuwt over de veroordeling van twee studenten in Portugal. Ze hadden een toost uitgebracht op de vrijheid en kregen daarvoor zeven jaar gevangenisstraf. Het stuk verschijnt op 28 mei 1961 in ‘The Observer’.

The Forgotten Prisoners - 28 mei 1961 - The Obesrver

Benenson roept mensen overal ter wereld op om vreedzaam te protesteren tegen de opsluiting van gewetensgevangenen, door massaal brieven te schrijven naar regeringen die mensenrechten met de voeten treden. Kranten overal ter wereld nemen zijn “Appeal for Amnesty” over.

Binnen de maand hadden meer dan duizend lezers brieven gestuurd. Velen boden hun hulp aan en bezorgden Benenson gegevens over andere gewetensgevangenen. Het zou de drijvende kracht achter Amnesty International worden: acties van gewone mensen overal ter wereld.

Zes maanden na de publicatie van zijn artikel kondigde Benenson zijn volgende stap aan. Amnesty International was geboren.

"Pas als de laatste gewetensgevangene is vrijgelaten, als de laatste folterkamer gesloten is, als de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties werkelijkheid is geworden voor alle mensen ter wereld, pas dan zal ons werk gedaan zijn." - Peter Benenson, Stichter Amnesty International.

Vandaag

Van afdelingen in een handvol landen is Amnesty uitgegroeid tot een beweging van 7 miljoen leden, die actief is in meer dan 150 landen. Mensenrechten zijn opgerukt van de marge naar het centrum van het internationale toneel.

Amnesty heeft haar werkterrein ook fors uitgebreid, om het volledige spectrum van mensenrechten te bestrijken. In de beginjaren richtten we ons vooral op gewetensgevangenen, politieke gevangenen, marteling, verdwijningen en politieke moorden.

Vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw ging meer aandacht naar mensenrechtenschendingen in de privésfeer, zoals huiselijk geweld. Ook sociale, economische en culturele rechten (zoals recht op arbeid, sociale zekerheid, een aanvaardbare levensstandaard, huisvesting, gezondheid, onderwijs) en seksuele en reproductieve rechten kwamen sindsdien meer aan bod.

Amnesty International door de jaren heen

Meer over Amnesty

Werken bij Amnesty

Werken bij Amnesty International in Vlaanderen kan op allerlei manieren. Betaald, als stagiair of vrijwillig. Hier vind je alle vacatures en stageplaatsen.

Cover jaarverslag 2016

Amnesty's jaarverslag gaat over het vorig fiscaal en kalenderjaar en wordt telkens goedgekeurd op de Algemene Vergadering.

Secretariaat

Een overzicht van alle medewerkers, vrijwillig en betaald, op het secretariaat van Amnesty International in Brussel, in alfabetische volgorde.

De Algemene Vergadering verkiest alle leden van de Raad van Bestuur voor een periode van twee jaar. We stellen de bestuursleden aan je voor.

Thema- en Landenteams

Binnen de Vlaamse afdeling van Amnesty International werken teams van vrijwilligers rond een aantal specifieke landen en thema's.

Amnesty-groep

Je hebt tijd en wil samen met anderen actie ondernemen in de buurt? Dan is een Amnesty-groep iets voor jou!

Meld je aan
Zet je in voor Amnesty en help mensen in nood

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.