Nieuwsbrief Mensenrechten in Israël en Palestina mei 2011
Uit de beweging

Nieuwsbrief Mensenrechten in Israël en Palestina mei 2011

24 mei 2011

Mei-editie van de nieuwsbrief "Mensenrechten in Israël en Palestina".

Op 28 mei bestaat Amnesty International 50 jaar, een reden voor feest én actie. Sinds 1961 heeft de organisatie zich ingezet voor miljoenen mensen en kwamen duizenden leden en sympathisanten in actie. Door acties van Amnesty zijn gewetensgevangenen vrijgelaten, verdragen aangenomen en is de doodstraf wereldwijd teruggedrongen. Toch blijven er wereldwijd ontelbare mensen die deze verjaardag niet met ons mee kunnen vieren omdat hun rechten geschonden worden, ook in Israël en de bezette Palestijnse gebieden. Zij staan centraal in onze verjaardagsviering.

Eén van die mensen is Janan Abdu-Makhoul. Haar echtgenoot, de bekende Palestijnse mensenrechtenactivist Ameer Makhoul, werd veroordeeld tot 9 jaar cel op basis van een bekentenis die werd verkregen door foltering. Het gezin raakte volledig ontwricht, maar Janan houdt zich staande en strijdt voor Ameer‟s vrijheid. Wij hadden een ontroerend gesprek met Janan in haar thuisstad Haifa. Plots wordt akelig duidelijk waarom mensenrechten zo belangrijk zijn als bescherming tegen de macht van de staat.

Ook de Gaza-saga gaat voort. Op 25 maart stemde de VN Mensenrechtenraad een resolutie die deur naar internationale gerechtigheid op een kier zet. Het is nu aan de Algemene Vergadering om de deur te openen. Israël voelt duidelijk de hete adem: na de publicatie van een opiniestuk van rechter Richard Goldstone in de Washington Post van 1 april 2011 riep het de VN op om het Goldstone-rapport in te trekken; volgens Amnesty een cynische poging om rekenschap voor oorlogsmisdaden te ontlopen.

Steven Vanackere, de Belgische minister van Buitenlandse Zaken, houdt voet bij stuk. Op een parlementaire vraag van kamerlid Dirk Van der Maelen (sp.a ) antwoordt hij: “Dit opiniestuk doet geen afbreuk aan het verdere verloop van de internationale procedure. Ik ben ook niet van plan de intrekking te bepleiten van dit rapport. Dit rapport werd onthaald als een ernstige inspanning om gevolg te geven aan het principe van accountability. De strijd tegen de straffeloosheid is één van de prioriteiten van het Belgisch beleid inzake mensenrechten”. Ondertussen blijven de slachtoffers wachten.

INHOUD

• FOCUS: ZIJ VIEREN NIET MEE
    Focus op vier van de ontelbare mensen die onze 50e verjaardag niet meevieren omdat hun rechten geschonden worden.
  • ACTIE
    Drie langlopende cases in het kader van onze verjaardagsviering.
  • INTERVIEW
    Een onthutsend gesprek met Janan Abdu-Makhoul.
  • AMNESTY NIEUWS
    Gaza-resolutie in VN Mensenrechtenraad, Israëlische campagne om rekenschap te