Rusland: Navalny veroordeeld tot in totaal minstens 19 jaar strafkamp

Rusland: Navalny veroordeeld tot in totaal minstens 19 jaar strafkamp

07 augustus 2023

In Rusland heeft Aleksej Navalny nog eens minstens 10 jaar cel gekregen. Hij moet die tijd in een strafkolonie doorbrengen. Zijn rechtszaak vond achter gesloten deuren plaats. Eerder werd hij tot 9 jaar strafkamp veroordeeld.

Ruslands belangrijkste oppositiefiguur werd op 4 augustus 2023 schuldig verklaard voor het ‘aanzetten tot extremisme’ en het ‘oprichten van een extremistische organisatie’. Hij kreeg daarvoor in totaal 19 jaar. Dit zijn verzonnen aanklachten. Met die beschuldigingen verwijst de rechtbank naar Navalny’s anticorruptiefonds. Daarmee bracht hij corruptie door hooggeplaatste functionarissen aan het licht.

anticorruptiefonds op verboden lijst

De nieuwe aanklachten tegen Navalny kwamen er omwille van zijn anticorruptiestrijd. De activiteiten van het anticorruptiefonds werden in 2021 door de Russische autoriteiten op de zwarte lijst gezet, en dus verboden. Daniel Kholodny, een andere medeweker van het fonds werd samen met hem veroordeeld. De slechte kwaliteit van de livestream van de hoorzitting, liet niet toe om te horen wat Kholodny's straf was.

systematische onderdrukking van ngo's gaat door

De nieuwe straf is een wrede daad van politieke wraak die niet alleen Navalny persoonlijk treft, maar ook als een waarschuwing dient voor andere critici in Rusland. De uitkomst van het schijnproces toont de systematische onderdrukking van het Russische maatschappelijk middenveld. Die onderdrukking blijft toenemen sinds de Russische invasie van Oekraïne vorig jaar.

Amnesty’s oproep

Amnesty International dringt er bij de Russische autoriteiten op aan om een einde te maken aan de onterechte gevangenschap van Aleksei Navalny en hem onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. De wereld kijkt toe en Amnesty zal zich blijven uitspreken totdat Navalny en alle anderen die onterecht vaszitten, terug vrij zijn.

teken de petitie

Luis in de pels

Aleksei Navalny is een uitgesproken tegenstander van de Russische president Poetin, oprichter van de Anti-Corruptie Stichting en initiatiefnemer van talloze baanbrekende onderzoeken die corruptie onder Russische topfunctionarissen en politici aan het licht brachten. Hij overleefde ternauwernood een vergiftiging met het zenuwgas Novitchok op 20 augustus 2020 – een poging tot moord waarvoor de Verenigde Naties de Russische staat verantwoordelijk houden.

Arrestatie in 2021

Nadat in 2020 geprobeerd was Navalny te vergiftigen werd hij in 2021 gearresteerd. Op 2 februari 2021 kreeg Navalny een gevangenisstraf opgelegd van 2 jaar en 8 maanden. Het ging om de omzetting van een voorwaardelijke gevangenisstraf uit 2014 van 3,5 jaar vanwege fraude. Navalny werd toen in een politiek gemotiveerde strafzaak veroordeeld na een valse aanklacht van fraude. De tijd dat hij huisarrest had, werd daarvan afgetrokken, waardoor hij een kleine 3 jaar de cel in moest.

‘Verduistering’

Op 29 december 2020 diende de Russische Onderzoekscommissie een andere aanklacht tegen Navalny in. Hij werd beschuldigd van het verduisteren van bijna 4 miljoen euro aan donaties aan de Anti-Corruptie Stichting en aangesloten non-profitorganisaties. In maart 2022 werd Navalny veroordeeld tot een extra gevangenisstraf van 9 jaar vanwege ‘grootschalige fraude’.

In september 2021 werd hij beschuldigd van ‘het creëren en leiden van een extremistische gemeenschap’. Hiermee stellen de Russische autoriteiten de activiteiten van het maatschappelijk middenveld gelijk aan ernstige misdrijven, waardoor tienduizenden aanhangers van Navalny het risico op vervolging lopen.

‘Extremistische’ organisaties

Volgens Russische wetgeving is extremisme alles wat in strijd is met het vage begrip ‘Russische waarden’. Kort na Nalvalny’s veroordeling in 2021 ontmantelden de Russische autoriteiten zijn Anti-Corruptie Stichting FBK en de Stichting voor de Bescherming van Burgerrechten en sloten hun kantoren. Op 9 juni 2021 werden de twee organisaties officieel bestempeld als ‘extremistisch’ en verboden. De stichtingen en de campagnekantoren van Navalny in de regio’s zouden betrokken zijn bij ‘het creëren van omstandigheden om de sociaal-politieke situatie te destabiliseren onder het mom van liberale slogans’.