Rusland: Aleksej Navalny, meest uitgesproken tegenstander van het Kremlin, sterft als gewetensgevangene in strafkolonie
Persbericht

16 februari 2024

Amnesty International roept de internationale gemeenschap op om te zorgen dat de omstandigheden van het overlijden van Aleksej Navalny aan een onmiddellijk, onafhankelijk en grondig onderzoek in lijn met internationale normen wordt onderworpen. Navalny werd beschouwd als een gewetensgevangene omdat hij werd vastgehouden alleen omdat hij zich had uitgesproken tegen een repressieve regering.

“Onze gedachten gaan eerst en vooral uit naar de nabestaanden en naasten van Aleksej Navalny. Zijn moedige werk voor een ander Rusland zal ook na zijn dood allicht velen blijven inspireren,” aldus Wies De Graeve, directeur van Amnesty International Vlaanderen.

“Jarenlang heeft het Kremlin er alles aan gedaan om Aleksej Navalny het zwijgen op te leggen. De brutale geschiedenis van vergiftiging, willekeurige detentie en foltering culmineert nu in zijn dood. Omdat hij zich vrijelijk uitsprak in een land waar dat zwaar bestraft wordt, betaalt één van Poetins grootste critici nu de ultieme prijs.”

“Hij eiste politieke vrijheid voor zichzelf en zijn supporters. Hij stelde corruptie aan de kaak en daagde Poetin uit. Zijn dood is een vreselijke en schrijnende aanklacht tegen het leven onder het onderdrukkende en verstikkende bewind van het Kremlin. Hij betaalde de ultieme prijs omdat hij een kritische stem was en opkwam voor de vrijheid van meningsuiting. Amnesty International staat aan de kant van al diegenen die strijden voor mensenrechten binnen en buiten de grenzen van Rusland.”

“Aleksei Navalny kreeg onvoldoende gezondheidszorg en werd voor langere periodes in eenzame opsluiting gehouden in de meest afgelegen strafkolonie, nabij de poolcirkel. De Russische autoriteiten weigerden telkens een behoorlijk onderzoek in te stellen en transparantie te verschaffen over eerdere beschuldigingen van schendingen van zijn mensenrechten.”

“Nu de zoektocht naar gerechtigheid begint, is het duidelijk dat er daarvoor weinig opties zijn. Daarom is het cruciaal dat de internationale gemeenschap concrete acties onderneemt om alle verantwoordelijken ter verantwoording te roepen. De Verenigde Naties moeten de speciale procedures en mechanismen kunnen inzetten om de dood van Aleksej Navalny op te helderen.”

ACHTERGROND

Op 16 februari meldde de Russische Federale Penitentiaire Dienst (FSIN) dat Aleksej Navalny ziek werd na een wandeling op de binnenplaats van de gevangenis en kort daarna het bewustzijn verloor. Volgens de verklaring kreeg hij hulp van medisch personeel in de kolonie en kwam er een ambulance, maar mislukten alle reanimatiepogingen en werd Navalny doodverklaard. De verklaring van het FSIN eindigde met de mededeling dat de doodsoorzaken worden vastgesteld.

In overeenstemming met het Minnesota Protocol van de VN over het onderzoek naar mogelijk onrechtmatige dood, zijn staten verplicht om snel, onpartijdig en effectief onderzoek te doen naar de omstandigheden en oorzaken van alle sterfgevallen in gevangenschap. De autoriteiten moeten onder andere een onafhankelijke autopsie door onpartijdige forensische experts garanderen en transparant zijn, zodat internationale waarnemers en de familie van Navalny het onderzoek kunnen volgen.