Israël/Bezette Palestijnse Gebieden: Ahmad Manasra na bijna 2 jaar eenzame opsluiting te ziek om hoorzitting bij te wonen
Actueel

21 september 2023

De Israëlische rechtbank in Lod heeft een geplande hoorzitting over de verlenging van de eenzame opsluiting van Ahmad Manasra uitgesteld. Manasra, een 21-jarige Palestijn die sinds november 2021 in isolatie zit, is te ziek om bij de zitting aanwezig te zijn.

‘Ahmad Manasra werd naar een afdeling voor geestelijke gezondheidszorg in de gevangenis gebracht, nadat hij het grootste deel van de 2 jaar in eenzame opsluiting had doorgebracht’, zegt Khulood Badawi van Amnesty International. ‘De Israëlische gevangenisdienst verzocht om ​​verlenging van zijn eenzame opsluiting met nog eens 6 maanden. Dat is een schaamteloze schending van het internationaal recht.‘

Lange eenzame opsluiting vorm van marteling

‘Langdurige eenzame opsluiting van meer dan 15 dagen is in strijd met het absolute verbod op marteling en andere wrede, onmenselijke of onterende behandeling. Hij is nu zo ernstig ziek dat hij zijn eigen hoorzitting niet kon bijwonen. Als Manasra uit de kliniek wordt ontslagen, wordt hij weer in eenzame opsluiting geplaatst en zal de rechtszitting worden verzet’, zegt Badawi.

Niet betrokken, toch schuldig bevonden

Ahmad Manasra werd in 2015 gearresteerd in verband met het neersteken van twee Israëliërs van 20 en 13 jaar oud, in het bezette deel van Oost-Jeruzalem. Hoewel de Israëlische rechtbanken vaststelden dat Manasra niet deelnam aan de steekpartij, zit hij een gevangenisstraf van 9,5 jaar uit wegens poging tot moord.

Zware geestelijke problemen

Ahmad Manasra kampt met ernstige geestelijke gezondheidsproblemen, waaronder schizofrenie en een zware depressie. Hiervoor is hij eerder in het ziekenhuis opgenomen. De Israëlische autoriteiten blijven de waarschuwingen van onafhankelijke psychiaters echter negeren. Die hebben gezegd dat het leven van Manasra in gevaar is als hij in de gevangenis blijft. Door hem desondanks jarenlang in isolatie te plaatsen, tonen de Israëlische autoriteiten opnieuw hun minachting voor de rechten, het welzijn en het leven van Palestijnen.

Amnesty’s oproep

Het leven van de 21-jarige Ahmad Manasra wordt bepaald door de schendingen die het Israëlische systeem van apartheid tegen de Palestijnen in stand houden. Amnesty International roept de autoriteiten op om Manasra onmiddellijk vrij te laten.

Achtergrond

Manasra’s 15-jarige neef Hassan werd in 2015 op de plaats van de steekpartijen doodgeschoten. Manasra liep ernstig hoofdletsel op toen hij werd aangereden door een auto. Terwijl hij bloedend op de grond lag, verzamelde zich een grote menigte die hem toeschreeuwde en uitschold. Op beelden van het verhoor van Manasra was te zien hoe drie Israëlische officieren hem beledigden en bedreigden, terwijl hij zat te snikken met een verband om zijn hoofd.

Op 24 oktober 2021 werd door een onafhankelijke Israëlische klinisch psycholoog vastgesteld dat Ahmad Manasra ernstige psychiatrische aandoeningen had, die zich volgens het medisch rapport sinds zijn detentie hadden ontwikkeld. Het verzoek van Manasra om op medische hem vervroegd vrijgelaten te worden, werd in de zomer van 2022 door de districtsrechtbank van Beersheba afgewezen.