Verenigde Staten moeten Guantánamo Bay sluiten na 22 jaar mensenrechtenschendingen
Actueel

11 januari 2024

Op 11 januari 2024 is het 22 jaar geleden dat in Cuba het Amerikaanse militaire gevangenenkamp Guantánamo Bay werd geopend. Dertig mannen worden er nog steeds voor onbepaalde tijd zonder proces vastgehouden; de meesten zijn zelfs nooit beschuldigd van een misdrijf.

Amnesty International verzoekt de Amerikaans overheid dringend om de gevangenis te sluiten. ‘Het is een regelrechte schande dat, 22 jaar nadat de Amerikaanse regering het Guantánamo gevangenenkamp opende om moslimmannen buiten het bereik van de Amerikaanse wet vast te zetten, deze mensenrechtenschending tot op de dag van vandaag voortduurt, zegt Daphne Eviatar van Amnesty International.

‘Zelfs nu de VS hun troepen uit Afghanistan hebben teruggetrokken, blijft de regering beweren dat detentie voor onbepaalde tijd, en zonder aanklacht of proces, gerechtvaardigd is als onderdeel van de zogenaamde “wereldwijde oorlog tegen het terrorisme”.’

Rechten van slachtoffers geschonden

‘Zestien van de mannen die zonder aanklacht gevangen zitten, hebben van de Amerikaanse veiligheidsdiensten toestemming gekregen om Guantánamo te verlaten. Sommigen van hen kregen die toestemming al meer dan tien jaar geleden. Toch zitten ze er vandaag nog steeds – ten onrechte.’

‘Ondertussen hebben de mannen die beschuldigd worden van het organiseren van de 9/11 aanslagen nog steeds geen proces gehad. Dit schendt niet alleen hun rechten, maar ontneemt ook de slachtoffers en de overlevenden van 9/11 hun kans op gerechtigheid. De militaire commissies, in het leven geroepen om deze misdrijven te berechten zijn volstrekt ineffectief en oneerlijk gebleken en voldoen niet aan de internationale normen voor een eerlijk proces.’