Regering DRC moet engagement kinderarbeid nakomen
Goed nieuws

Regering DRC moet engagement kinderarbeid nakomen

08 september 2017

Deze week engageerde de regering van de Democratische Republiek Congo zich om tegen 2025 een einde te maken aan kinderarbeid in de mijnsector.

“Dit engagement kan een belangrijke stap betekenen in de strijd om een einde te maken aan de plaag waarbij kinderen, die vaak niet ouder zijn dan zeven jaar, in de Congolese mijnen werken. Als dit engagement nagekomen wordt, zullen toekomstige generaties Congolese kinderen hun jeugd niet moeten spenderen aan het opgraven van materiaal voor onze smartphones en elektrische wagens in donkere, vuile en gevaarlijke omstandigheden.”

Het was de Congolese minister van Werk en Sociaal Welzijn, Lambert Matuku Memas, die de nieuwe strategie tegen kinderarbeid aankondigde. Tijdens een workshop in Kinshasa op 30 en 31 augustus liet hij weten dat de Congolese regering ervoor zou ijveren dat kinderen niet langer in de mijnen zouden moeten werken.

“De nieuwe strategie van de regering bevestigt eerdere bevindingen van Amnesty International. Voor het eerst wordt er erkend dat Congolese kinderen in artisanale kobaltmijnen werken”, voegt Seema Joshi toe. “Dit is een bemoedigende ontwikkeling, maar het is belangrijk dat er nu ook echt werk wordt gemaakt van dit engagement. Vorige regeringsbeloften over het aanpakken van kinderarbeid bleken achteraf waardeloos. We zullen er nauw op moeten toezien zodat dit engagement niet opnieuw valse hoop geeft aan de Congolese kinderen.

Achtergrond

We weten niet hoeveel kinderen er in de Congolese mijnen werken, maar UNICEF schatte dat er in 2014 zo’n 40.000 kinderen in mijnen in het zuiden van het land werkten.

Het rapport over kinderarbeid in Congolese kobaltmijnen dat Amnesty International in 2016 samen met Afrewatch uitbracht, is hier beschikbaar. Tijdens de workshop engageerde de Congolese regering zich ertoe om alle aanbevelingen in het rapport uit te voeren.

Kobalt is een vitaal onderdeel in de Lithium-Ion-batterijen die voor de meeste elektronische gadgets en elektrische voertuigen worden gebruikt. Meer dan de helft van het kobalt in de wereld wordt in de Democratische Republiek Congo opgegraven.

Amnesty International en de Vlaamse sectie zullen blijven actievoeren om te zorgen dat de ernstige mensenrechtenschendingen die gepaard gaan met veel van de extractieve industrie geschiedenis worden. We zetten vorig jaar ook onze Schrijf-Ze-Vrijdag deels in het teken van deze Congolese kinderen.

Auteur: Seema Joshi, hoofd van Bedrijfsleven en Mensenrechten bij Amnesty International