Israël/Bezette Palestijnse gebieden: ongekende escalatie kost burgers langs beide kanten het leven tijdens vijandelijkheden tussen Israël en Gaza terwijl het dodental stijgt
Actueel

07 oktober 2023

Israëlische veiligheidstroepen en Palestijnse gewapende groepen moeten alles in het werk stellen om de levens van burgers te beschermen bij gevechten in Israël en de bezette Palestijnse gebieden.

Op zaterdag 7 oktober begon de escalatie van het geweld toen Hamas raketten op Israël afvuurde en een ongekende operatie begon in Zuid-Israël.

Voorkom verder bloedvergieten

“We zijn zeer geschokt door het stijgende aantal burgerslachtoffers in Gaza, Israël en de bezette Westelijke Jordaanoever”, zegt Agnès Callamard, Secretaris-Generaal van Amnesty International. “We roepen alle partijen in het conflict dringend op om zich aan het internationaal recht te houden en alles in het werk te stellen om verder bloedvergieten onder burgers te voorkomen. Volgens het internationaal humanitair recht hebben alle partijen in een conflict een duidelijke verplichting om de levens van burgers die verwikkeld raken bij vijandelijkheden te beschermen.”

“Het doelbewust aanvallen van burgers, het uitvoeren van buitensporige en willekeurige aanvallen waarbij burgers worden gedood of gewond raken, zijn oorlogsmisdaden. Israël heeft een vreselijke staat van dienst voor het straffeloos plegen van oorlogsmisdaden tijdens eerdere oorlogen tegen Gaza. Palestijnse gewapende groepen uit Gaza moeten zich onthouden van het aanvallen van burgers en het gebruik van willekeurige wapens, zoals ze in het verleden hebben gedaan, en nu in alle hevigheid doen. Het zijn daden die neerkomen op oorlogsmisdaden.”

Gijzeling burgers

Het Israëlische leger bevestigde de media dat zowel Israëlische burgers als soldaten zijn ontvoerd door Palestijnse gewapende groepen en als gijzelaar worden vastgehouden. Het ontvoeren en gijzelen van burgers is verboden door het internationaal recht en kan een oorlogsmisdaad vormen. Alle gegijzelde burgers moeten onmiddellijk, onvoorwaardelijk en ongedeerd worden vrijgelaten. Iedereen die gevangen wordt gehouden, moet op menselijke wijze worden behandeld, in overeenstemming met het internationaal recht, en moet medische zorg krijgen.

Pak oorzaken geweld aan

De oorzaken van deze herhaalde cycli van geweld moeten dringend worden aangepakt. Dit vereist het handhaven van het internationaal recht en het beëindigen van Israëls 16 jaar durende en illegale blokkade van Gaza, en van alle andere aspecten van Israëls apartheidssysteem dat aan alle Palestijnen wordt opgelegd. De Israëlische regering moet zich onthouden van het aanzetten tot geweld op de bezette Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem, in het bijzonder rond religieuze plaatsen. Amnesty International roept de internationale gemeenschap op om dringend in te grijpen om burgers te beschermen en verder lijden te voorkomen.

Onderzoek Strafhof naar misdrijven door alle partijen

In 2021 opende het Internationaal Strafhof een onderzoek naar de situatie in Palestina. Het mandaat van het Hof omvat misdaden onder het internationaal recht die door alle partijen in de huidige strijd zijn gepleegd, evenals apartheid als misdaad tegen de mensheid.

Achtergrond

Sinds 2007 handhaaft Israël een lucht-, land- en zeeblokkade rond de Gazastrook, waardoor de hele bevolking wordt gestraft. In juni publiceerde Amnesty International haar onderzoek naar het offensief van mei 2023 op de Gazastrook. Hierbij werd vastgesteld dat Israël onrechtmatig Palestijnse huizen had verwoest, vaak zonder militaire noodzaak. Dit komt neer op een vorm van collectieve bestraffing van de burgerbevolking.

In het Amnesty rapport van februari 2022 wordt beschreven hoe Israëlische strijdkrachten in Gaza (en ook op de Westelijke Jordaanoever en Israël) daden pleegden die verboden zijn door het Statuut van Rome en het Internationaal Verdrag inzake de bestrijding en bestraffing van de misdaad van apartheid van de Verenigde Naties. Die daden vormen een onderdeel van een wijdverspreide en systematische aanval op de burgerbevolking met het doel om een ​​systeem van onderdrukking en overheersing over de Palestijnen in stand te houden, en vormt daarmee apartheid als misdaad tegen de mensheid.