Turkije: luister naar de zaterdagmoeders

Turkije: luister naar de zaterdagmoeders

634 handtekeningen van het 10000 streefdoel

De Turkse politie gebruikte op zaterdag 25 augustus 2018 waterkanonnen, traangas en plastic kogels om de wekelijkse vreedzame bijeenkomst van de ‘Zaterdagmoeders’ in Istanboel uiteen te drijven. Sinds september wordt hen de weg naar het Galatasarayplein verhinderd door een ban op de bijeenkomst omwille van ‘veiligheidsredenen’. De vrijheid van meningsuiting en het recht op vreedzaam samenkomen krijgen in Turkije opnieuw een flinke opdoffer.

DE 700STE BIJEENKOMST

Die zaterdag was het maar liefst de 700ste sit-in die de Zaterdagmoeders (Cumartesi Anneleri) hielden. Al jarenlang vragen de moeders elke zaterdag om 12 uur de Turkse overheid om opheldering over hun verdwenen familieleden. Het gaat in de meeste gevallen om gewetensgevangenen die verdwenen of omkwamen in de jaren ’80 en ’90.

Bij de demonstratie werden geen opruiende slogans of spandoeken met boodschappen gebruikt. De Zaterdagmoeders liepen met bloemen in hun handen en de foto van hun vermiste dierbaren op hun borst. De protesterende moeders willen alleen maar weten wat er gebeurd is met hun verdwenen familieleden en eisen dat de daders berecht worden. Toch werd deze vreedzame bijeenkomst ruw verstoord door de Turkse politie en sindsdien rust er een ban op hun bijeenkomst op het plein dat jarenlang dienstdeed als symbolische begraafplaats.

BELOFTE MAAKT SCHULD

President Recep Tayyip Erdoğan ontmoette in 2011, toen nog als eerste minister, enkele van de Zaterdagmoeders. Hij beloofde hen dat de overheid het onderzoek naar de verdwenen familieleden zou starten. Vandaag willen de Zaterdagmoeders hem opnieuw ontmoeten om hem te vragen die belofte na te komen en de ban op hun bijeenkomst op te heffen.

Al meer dan tienduizenden mensen wereldwijd ondertekenden de oproep gericht aan President Recep Tayyip Erdoğan.

teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw