Steun Yasaman uit Iran

Steun Yasaman uit Iran

8.242 / 10.000 handtekeningen

Yasaman Aryani (24) verzet zich tegen DE sluierwet in Iran. een jaar geleden deelde ze bloemen uit aan vrouwelijke passagiers op de trein. Zonder Sluier. NIET VEEL LATER werd ze gearresteerd EN veroordeeld tot 16 jaar cel. omdat ze gelooft dat vrouwen moeten kunnen kiezen wat ze dragen.

Bloemen uitdelen en sereen haar sluier afnemen. Met deze twee eenvoudige gebaren wilde Yasaman op Internationale Vrouwendag 2019 actievoeren tegen de verplichte sluier in Iran. Samen met haar moeder Monireh Arabshahi deelde ze zonder sluier bloemen uit in de trein en deelde ze haar toekomstdroom om als vrouw in Iran te kunnen kiezen wat je draagt. Een video van hun vreedzame actie ging viraal. Op 10 april 2019 werden Yasaman en haar moeder gearresteerd en uiteindelijk veroordeeld tot 16 jaar cel. Hun misdrijf: ‘aanzetten tot en faciliteren van corruptie en prostitutie’ door vrouwen uit te nodigen om hun hoofddoek af te doen.

HARDE REPRESSIE VAN ACTIVISTEN

Deze wrede straf kadert in de bredere repressie van mensenrechtenactivisten in Iran en vrouwenrechtenactivisten in het bijzonder. Sinds 2018 werden al tientallen vrouwen gearresteerd, enkel en alleen omdat ze opkomen voor het recht om zelf te bepalen wat ze willen dragen. Yasaman zit momenteel haar straf uit in een vuile en overbevolkte cel.

ONZE OPROEP

We vragen de Iraanse autoriteiten om Yasaman onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Daarnaast moet Iran ook alle andere verdedigers van vrouwenrechten vrijlaten, die vastzitten enkel en alleen omdat ze vreedzaam actievoeren tegen de verplichte sluier.

*Update

Op 05/02/2020 werd de straf van Yasaman en haar moeder verminderd tot 9 jaar en 7 maanden, waarvan ze 5 jaar en 6 maanden moeten uitzitten. Onze eerste inspanningen leverden dus al resultaat op. Maar we mogen niet stoppen totdat Yasaman en haar moeder weer vrij zijn.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.