Steun Yasaman uit Iran

PROTEST TEGEN SLUIER

WIE? Yasaman Aryani (24), vrouwenrechtenactiviste

WAAROM SCHRIJVEN WE?

Yasaman durfde de sluierwet in Iran in vraag te stellen. Op Internationale Vrouwendag 2019 deelde ze zonder sluier  bloemen uit aan vrouwelijke passagiers op de trein. Een video van haar actie ging viraal. Niet veel later werd ze gearresteerd. Ze werd tot 16 jaar cel veroordeeld omdat ze gelooft dat vrouwen de vrijheid moeten hebben om te kiezen wat ze dragen.

Update:

Op 05/02/2020 werd de straf van Yasaman en haar moeder verminderd tot 9 jaar en 7 maanden, waarvan ze 5 jaar en half moeten uitzitten.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Bloemen uitdelen en sereen haar sluier afnemen. Twee eenvoudige gebaren die Yasaman in het openbaar op een trein durfde te maken in maart 2019. Het was Internationale Vrouwendag en Yasaman wilde op deze manier actievoeren tegen de sluierwet in Iran die het dragen van een sluier verplicht. Samen met haar moeder wandelde ze zonder sluier door de vrouwenwagon, terwijl ze bloemen uitdeelden. Yasaman sprak over haar toekomstdromen: een waarin vrouwen de vrijheid zouden hebben om te kiezen wat ze dragen en waarin vrouwen met en zonder sluier samen de straat op kunnen.

Op 10 april werd Yasaman gearresteerd. Ze werd dagenlang in een cel vastgehouden terwijl ze ondervraagd werd. Er werd haar gezegd dat ze beter kon ‘bekennen’ dat haar acties werden aangestuurd vanuit het buitenland en dat ze berouw moest tonen over haar activiteiten. Als ze dit niet deed, dan zouden haar vrienden en familie weleens gearresteerd kunnen worden. Op 31 juli kreeg Yasaman tot haar grote ontsteltenis te horen dat ze veroordeeld was tot 16 jaar cel, waarvan ze minstens 10 jaar moet uitzitten. Ook haar moeder kreeg dezelfde straf opgelegd.

Deze wrede straf kadert in de bredere repressie van mensenrechtenactivisten in Iran en vrouwenrechtenactivisten in het bijzonder. Sinds 2018 werden er al tientallen vrouwen gearresteerd, enkel en alleen omdat ze opkomen voor het recht om zelf te bepalen wat ze willen dragen. Yasaman zit momenteel haar straf uit in een vuile en overbevolkte cel.

ONZE OPROEP

We vragen de Iraanse autoriteiten om Yasaman onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw