België: draag bij tot een EU-beleid dat levens redt

België: draag bij tot een EU-beleid dat levens redt

3.057 handtekeningen van het 5000 streefdoel

In Libië zitten  duizenden vluchtelingen, asielzoekers en migranten vast in detentiecentra waar ze risico lopen op foltering, mishandeling, afpersing en verkrachting. Meer dan 3680 van hen worden vastgehouden in en rond Tripoli, middenin een escalerend conflict.

Recent Amnesty-onderzoek toonde bovendien aan dat bij het offensief in Tripoli aanvallen uitgevoerd werden waarbij de levens van burgers, vluchtelingen en migranten in gevaar gebracht werden. Het gaat hier om mogelijke oorlogsmisdaden.

Mensen die aan deze situatie proberen te ontsnappen door de oversteek via de Middellandse Zee te wagen, worden ofwel door de Libische kustwacht onderschept en teruggebracht naar detentiecentra, óf als niemand hen oppikt, wacht hen de verdrinkingsdood.

De situatie is onhoudbaar en onaanvaardbaar:

Vraag dat de Belgische regering binnen de EU streeft naar maatregelen die de rechten van vluchtelingen en migranten tot prioriteit maken.

Alle vluchtelingen en migranten in arbitraire detentie moeten onmiddellijk vrijgelaten worden. Ze moeten geëvacueerd worden naar een veilige plaats, dus ook naar Europa. Er moeten voldoende zoek- en reddingsoperaties op de Middellandse Zee kunnen plaatsvinden, en reddingsngo’s moeten ongehinderd hun werk kunnen doen. De samenwerking met Libië moet verbonden worden aan strikte voorwaarden die garanderen dat de rechten van mensen op de vlucht gerespecteerd worden.

Wat gebeurt er met jouw handtekening?

Deze petitie loopt tot het einde van de zomer. Hoe meer handtekeningen van Amnesty-supporters we kunnen verzamelen in België, hoe krachtiger onze eis naar de regering wordt.

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.