Eis de vrijlating van alle Saudische activisten

Eis de vrijlating van alle Saudische activisten

10.029 handtekeningen van het 15000 streefdoel

update 29/03/2019

Gisteren liep het nieuws binnen dat drie van de elf opgesloten Saudische activisten, Iman al-Nafjan, Aziza al-Yousef en Ruqayyaa al-Mhareb, voorwaardelijk vrijgekomen zijn. Na tien maanden kunnen ze eindelijk hun familie weer in de armen sluiten. De aanklachten blijven echter tegen hen lopen en de activisten riskeren alsnog celstraf.

EIS hun ONMIDDELLIJKE EN ONVOORWAARDELIJKE vrijlating

wat voorafging

In Saudi-Arabië zijn in de lente van 2018 enkele vrouwenrechtenactivisten opgepakt. Onder hen Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan,​ Aziza al-Yousef, Samar Badawi en Nassima al-Sadah. De mensenrechtenverdedigers zijn onder meer betrokken bij de campagne voor het recht voor vrouwen om te mogen autorijden.

foltering en seksuele intimidatie in Saudische gevangenis

Ten minste tien vrouwelijke mensenrechtenverdedigers die sinds mei 2018 in Saudi-Arabië vastzitten zijn in de gevangenis gefolterd en seksueel geïntimideerd.

Eén van de vrouwen kreeg van een ondervrager te horen dat naaste familieleden waren overleden. Pas een maand later hoorde ze dat dit helemaal niet waar is. Twee andere vrouwen moesten van hun ondervragers met elkaar zoenen. Weer anderen kregen elektrische schokken toegediend.

Roep de Saudische autoriteiten op mensenrechtenverdedigers te beschermen tegen foltering en hen onmiddellijk vrij te laten!

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.