Eis de vrijlating van alle Saudische activisten

Eis de vrijlating van alle Saudische activisten

11.185 / 15.000 handtekeningen

In mei 2018 werden Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan, Aziza al-Yousef en een tiental andere vrouwenrechtenactivisten aangehouden door de Saudische autoriteiten. Ze werden in de boeien geslagen enkel en alleen omdat ze opkomen voor gelijkheid en mensenrechten in Saudi-Arabië. In juli 2018 arresteerden de autoriteiten ook de prominente activisten Samar Badawi en Nassima al-Sada.

(update 10/03/2020)

Op 12 februari 2020 verscheen Loujain al-Hathloul eindelijk terug voor de rechter. Diplomatieke vertegenwoordigers, afgevaardigd door verschillende landen, kregen geen toegang tot de rechtszaal. De rechter las,  nog maar eens de aanklachten voor. Op 18  maart is de volgende hoorzitting gepland.

Ook Nassima al-Saddah werd vanuit de al-Mabahith prison in Dammam, overgebracht naar de hoofdstad Riyadh. Tijdens haar eerste hoorzitting op 25 juni 2019. kreeg Nassima te horen dat ze voorwaardelijk vrij zou komen, maar die verwachting werd tot op heden niet ingelost. Op 19 februari 2020 vond haar tweede hoorzitting plaats in Riyadh, de rechter zei dat hij voorwaardelijke vrijlating zou overwegen.

(update 24/07/2019)

Op 13 maart 2019 werden 11 Saudische activisten, onder wie Loujain, Iman en Aziza, voorgeleid voor het Strafhof in Riyadh. De hoorzitting vond plaats achter gesloten deuren en de beschuldigingen gingen van contact hebben met buitenlandse media, andere activisten en internationale organisaties zoals Amnesty International, tot "vrouwenrechten promoten" en "oproepen om een einde te maken aan het mannelijke voogdijstelsel".

In navolging van deze hoorzitting werden Iman, Aziza en enkele andere activisten, voorwaardelijk vrijgelaten, maar ze blijven aangeklaagd en riskeren alsnog een celstraf. Dat gebeurde pas nadat ze een belofte tekenden om niet publiekelijk over de zaak te communiceren.

Loujain, Samar, Nassima en twee andere activisten zitten nog steeds opgesloten. Ze moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijgelaten worden om hun vreedzame mensenrechtenwerk te kunnen verderzetten. Ook de aanklachten tegen de andere mensenrechtenactivisten die eerder vrijkwamen, moeten opgeheven worden.

een golf van arrestaties

Loujain, Iman, Aziza en de andere activisten waren betrokken bij de campagne tegen het verbod op autorijden voor vrouwen. Dat verbod werd uiteindelijk opgeheven in juni 2018, maar de vrouwelijke activisten kregen dus niet zelf de kans om achter het stuur te kruipen. In de plaats daarvan zaten ze achter de tralies.

Het was slechts het begin van een hele golf van arrestaties. In juli 2018 arresteerden de Saudische autoriteiten de prominente activisten Samar Badawi en Nassima al-Sada, die opgesloten werden zonder enige aanklacht of proces. Nassima zit sinds februari 2019 in eenzame opsluiting in de al-Mabahith gevangenis in Dammam.

foltering en seksuele intimidatie

Tijdens de eerste drie maanden van hun opsluiting, werden minstens tien vrouwelijke mensenrechtenverdedigers in de gevangenis gefolterd en seksueel geïntimideerd. Eén van de vrouwen kreeg van een ondervrager te horen dat haar naaste familieleden waren overleden. Pas een maand later hoorde ze dat hier niets van aan was. Twee andere vrouwen moesten van hun ondervragers met elkaar zoenen. Weer anderen kregen elektrische schokken toegediend.

EIS DE ONMIDDELLIJKE EN ONVOORWAARDELIJKE VRIJLATING VAN ALLE SAUDISCHE ACTIVISTEN

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw