Eis de vrijlating van alle Saudische activisten

10.735 handtekeningen van het 15000 streefdoel

1 JAAR NA DE ARRESTATIES VAN SAUDISCHE ACTIVISTEN

(update 15/05/2019)

Het is precies 1 jaar geleden dat Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan en Aziza al-Yousef en een groep vrouwenrechtenactivisten aangehouden werden door de Saudische autoriteiten. Ze werden in de boeien geslagen enkel en alleen omdat ze opkomen voor gelijkheid en mensenrechten in Saudi-Arabië.

De meeste vrouwen waren betrokken bij de campagne tegen het verbod op autorijden voor vrouwen. Dat verbod werd uiteindelijk opgeheven in juni 2018, maar de vrouwelijke activisten hebben zelf nooit de kans gekregen om achter het stuur te kruipen. In de plaats daarvan zitten ze sinds mei 2018 achter de tralies.

Dit is slechts het begin van een hele golf van arrestaties. In juli 2018 arresteerden de Saudische autoriteiten de prominente activisten Samar Badawi en Nassima al-Sada, die opgesloten werden zonder enige aanklacht of proces. Nassima zit sinds februari 2019 in eenzame opsluiting in de al-Mabahith gevangenis in Dammam.

foltering en seksuele intimidatie

Tijdens de eerste drie maanden van hun opsluiting, werden minstens tien vrouwelijke mensenrechtenverdedigers in de gevangenis gefolterd en seksueel geïntimideerd. Eén van de vrouwen kreeg van een ondervrager te horen dat haar naaste familieleden waren overleden. Pas een maand later hoorde ze dat hier niets van aan was. Twee andere vrouwen moesten van hun ondervragers met elkaar zoenen. Weer anderen kregen elektrische schokken toegediend.

Op 13 maart 2019 werden 11 Saudische activisten, onder wie Loujain, Iman en Aziza, voorgeleid voor het Strafhof in Riyadh. De hoorzitting vond plaats achter gesloten deuren en de beschuldigingen gingen van contact hebben met buitenlandse media, andere activisten en internationale organisaties zoals Amnesty International, tot "vrouwenrechten promoten" en "oproepen om een einde te maken aan het mannelijke voogdijstelsel".

In navolging van deze hoorzitting werden Iman, Aziza en enkele andere activisten, onder wie Dr Ruqayyah al-Muharib, Amal al-Harbi, Dr. Hatoon al-Fassi, Dr. Abir al-Namankani en Maysaa al-Mane’a voorwaardelijk vrijgelaten. Dat gebeurde pas nadat ze een belofte tekenden om niet publiekelijk over de zaak te communiceren. De 7 genoemde activisten zijn dan wel vrij, maar ze blijven aangeklaagd en riskeren alsnog een celstraf.

Loujain, Samar, Nassima en de andere activisten zitten nog steeds opgesloten. Ze moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijgelaten worden om hun vreedzame mensenrechtenwerk te kunnen verderzetten.

EIS DE ONMIDDELLIJKE EN ONVOORWAARDELIJKE VRIJLATING VAN ALLE SAUDISCHE ACTIVISTEN!

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.