Voor wie schrijven we?

Maak kennis met de mensen voor wie we opkomen tijdens de Schrijfmarathon 2020! Binnenkort kan je jouw brief online versturen!

SAUDI-ARABIË

Nassima al-Sada (46), mensenrechtenactiviste

WAT?  In de cel omdat ze opkomt voor vrouwenrechten. Nassima komt op voor vrouwenrechten in Saudi-Arabië. Ze voerde o.a. campagnes voor de opheffing van het rijverbod voor vrouwen en de afschaffing van het mannelijke voogdijschap. Zij zit gevangen sinds juli 2018 omwille van haar mensenrechtenwerk.

ONZE OPROEP? We roepen de koning van Saudi-Arabië op om Nassima, en alle andere gevangenen die opkwamen voor vrouwenrechten, onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

BURUNDI

Germain Rukuki (42), mensenrechtenactivist

WAT? 32 jaar cel voor zijn mensenrechtenwerk. Germain werd opgepakt voor zijn werk als mensenrechtenactivist en valselijk beschuldigd dat hij een bedreiging zou vormen voor de staatsveiligheid. Daarvoor kreeg hij 32 jaar celstraf.

ONZE OPROEP? We roepen de Burundese overheid op om Germain onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

ZUID-AFRIKA

Popi Qwabe (24) en Bongeka Phungula (28), actrices en zangeressen

WAT? Vermoord omdat ze vrouw zijn. Popi en Bongeka zijn vermoedelijke slachtoffers van seksueel geweld en werden beiden dood teruggevonden. Er werd geen grondig onderzoek gevoerd naar de moord en de daders werden niet gevat. Popi, Bongeka en hun families hebben recht op de waarheid en gerechtigheid.

ONZE OPROEP? We roepen de Zuid-Afrikaanse minister van Politie op om snel een grondig, eerlijk en onafhankelijk onderzoek te voeren naar de moord op Popi en Bongeka.

TURKIJE

Melike Balkan (24) en Özgür Gür (25), studenten biologie en lgbti+ activisten

WAT? Riskeren celstraf voor hun activisme. Melike en Özgür riskeren tot drie jaar celstraf omdat ze een Pride sit-in en andere activiteiten aan hun universiteit organiseerden om op te komen voor de rechten van lgbti+’ers. De Turkse autoriteiten schenden hun recht op vreedzame samenkomst en non-discriminatie.

ONZE OPROEP? We roepen de Turkse minister van Justitie op de beschuldigingen tegen Melike, Özgür en de anderen in te trekken.

CHILI

Gustavo Gatica (22), student psychologie

WAT? Blind door politiegeweld. Gustavo Gatica werd blind aan beide ogen door buitensporig politiegeweld. Dit gebeurde toen hij mee protesteerde tegen de stijgende prijzen en ongelijkheid in zijn land. Gustavo heeft het recht om in alle veiligheid vreedzaam te kunnen protesteren.

ONZE OPROEP? We roepen het Openbaar Ministerie van Chili op om snel een grondig en onafhankelijk onderzoek te voeren naar de schietpartij en Gustavo een schadevergoeding te geven.

ALGERIJE

Khaled Drareni (40), journalist

WAT? Celstraf voor journalistieke verslaggeving. Khaled zit gevangen nadat hij verslag deed over politiegeweld tegen demonstranten. Hij werd veroordeeld tot een celstraf. Zijn strijd voor vrijheid en gelijkheid, bekoopt Khaled nu met zijn eigen vrijheid.

ONZE OPROEP? We roepen president Tebboune van Algerije op om Khaled onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.