Voor wie komen we in actie?

Maak kennis met de jongeren voor wie we schrijven!

Canada

Jianne TURTLE (13) en de jongeren van GRASSY NARROW

WAT? Verzetten zich tegen het opgroeien met kwikvergiftiging. Jianne behoort tot de Grassy Narrows-gemeenschap. Deze inheemse gemeenschap woont in een gebied dat ernstig vervuild is met kwik. Heel veel inwoners zijn ziek geworden. De overheid doet te weinig om de vervuiling tegen te gaan.

ONZE OPROEP? We eisen dat de Canadese overheid de rivier en het land schoonmaakt. De Grassy Narrows-gemeenschap en de toekomstige generaties moeten de kans krijgen om te leven en op te groeien in een gezonde omgeving.

China

YILIYASIJIANG REHEMAN(26), student

WAT? Verdwenen vanwege zijn afkomst. De Chinese student Yiliyasijiang is verdwenen en zit waarschijnlijk in een heropvoedingskamp omdat hij een Oeigoer is.

ONZE OPROEP? We roepen de Chinese president op om Yiliyasijiang Reheman onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Egypte

IBRAHIM EZZ El-DIN (27), mensenrechtenactivist

WAT? Spoorloos verdwenen omdat hij opkomt voor mensenrechten. Op 11 juni 2019 liep Ibrahim over straat, toen hij plotseling werd opgepakt door veiligheidstroepen in burgerkleding. Sindsdien is er niets meer van hem vernomen. Zijn familie en advocaten gingen naar de politie, maar die ontkennen dat Ibrahim gevangen gehouden werd. Tot op vandaag weet niemand waar hij is.

ONZE OPROEP? We roepen de openbaar aanklager in Egypte op om de verblijfplaats van Ibrahim Ezz El-Din onmiddellijk bekend te maken en ervoor te zorgen dat zijn familie en advocaten hem kunnen bezoeken.

DE FILIPIJNEN

MARINEL SUMOOK UBADLO (22), klimaatactiviste

WAT? Strijdt voor hulp na verwoestende tyfoon. Marinel was slechts 16 toen ze werd geconfronteerd met de mogelijke gevolgen van klimaatverandering. In 2013 overleefde ze tyfoon Yolanda, één van de dodelijkste tyfoons ooit. Haar dorp werd volledig verwoest. Duizenden mensen kwamen om en miljoenen anderen werden dakloos. De Filipijnse overheid schiet nog steeds te kort in haar hulp aan de slachtoffers.

ONZE OPROEP? We eisen dat de Filipijnse overheid alles in het werk stelt zodat de slachtoffers van de tyfoon in menswaardige omstandigheden kunnen leven.

Griekenland

SARAH MARDINI (24) en SEÁN BINDER (25), reddingswerkers

WAT? Mogelijke celstraf omdat ze levens redden. In Griekenland kan je in de cel belanden voor het redden van een mensenleven. Het overkwam de vrijwillige reddingswerkers Sarah en Seán op het Griekse eiland Lesbos. Daar hielpen ze mensen in nood op zee. Ze worden nu beschuldigd van spionage, mensensmokkel en lidmaatschap van een criminele organisatie. Als ze schuldig worden bevonden, riskeren ze 25 jaar celstraf.

ONZE OPROEP? We eisen dat de Griekse overheid alle aanklachten tegen Sarah en Seán onmiddellijk intrekt.

Iran

YASAMAN ARYANI (24), vrouwenrechtenactiviste

WAT? 16 jaar cel voor protest tegen sluier. Yasaman durfde de sluierwet in Iran in vraag te stellen. Op Internationale Vrouwendag 2019 deelde ze zonder sluier bloemen uit aan vrouwelijke passagiers op de trein. Een video van haar actie ging viraal. Niet veel later werd ze gearresteerd. Ze werd tot 16 jaar cel veroordeeld omdat ze gelooft dat vrouwen de vrijheid moeten hebben om te kiezen wat ze dragen.

ONZE OPROEP? We vragen de Iraanse autoriteiten om Yasaman onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Mexico

JOSÉ ADRIÁN (18), scholier

WAT? Geviseerd en mishandeld door de politie. José was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Hij werd mishandeld door de politie, maar de agenten worden niet berecht en José krijgt geen schadevergoeding.

ONZE OPROEP? We vragen aan de Mexicaanse autoriteiten dat de verantwoordelijke politieagenten berecht worden en dat José Adrián een volledige schadevergoeding krijgt.

Nigeria

NASU ABDULAZIZ (25), mensenrechtenactivist

WAT? Beschoten terwijl hij zijn huis beschermde. Nasu werd in de arm geschoten toen hij zich verzette tegen een gedwongen uithuiszetting. Hij en dertigduizend andere mensen werden dakloos.

ONZE OPROEP? We roepen de Nigeriaanse autoriteiten op om een onderzoek in te stellen naar de uithuiszettingen van Nasu’s gemeenschap en ervoor te zorgen dat de mensen weer onderdak en een volledige schadevergoeding krijgen.

Wit-Rusland

EMIL OSTROVKO (19), scholier

WAT? Tiener in cel snakt naar vrijheid. Emil was 17 toen hij vorig jaar in elkaar geslagen en gearresteerd werd door de politie. Hij werd veroordeeld tot 8 jaar cel voor een klein drugsmisdrijf. Hierdoor kan Emil zijn plannen om te gaan studeren vergeten. Hij is één van duizenden kinderen en jongeren die een lange celstraf uitzitten voor een klein misdrijf.

ONZE OPROEP? We eisen dat de overheid van Wit-Rusland Emil onmiddellijk vrijlaat en zijn strafblad wist. We vragen ook dat kinderen en jongeren niet langer in de gevangenis worden gegooid voor kleine drugsmisdrijven.

Zuid-Soedan

MAGAI MATIOP NGONG (17), scholier

WAT? 15 jaar en ter dood veroordeeld. Magai werd op zijn vijftiende ter dood veroordeeld voor een ongeluk en kan elk moment geëxecuteerd worden.

ONZE OPROEP? We roepen de autoriteiten van Zuid-Soedan op om Magais doodvonnis te vernietigen.

Success story

Dat schrijven werkt, bewees de vrijlating van gewetensgevangene Albert Woodfox in 2016. Na 44 jaar in eenzame opsluiting in de Verenigde Staten, kwam hij eindelijk vrij dankzij de meer dan 650.000 brieven en kaartjes van Amnesty-supporters wereldwijd.

Bestel nu jouw schrijfpakket en ontvang vlaggetjes, pennen, posters en nog zo veel meer!

Kom naar de Kick-off op 30 november, bezoek een lokale Schrijfmarathon, of schrijf mee vanuit de gevangenis 'met VRIJE pen'!

Hier vind je alle tips & tricks voor de organisatie van jouw Schrijfmarathon!

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw