Voor wie we schrijven

Ieder jaar schrijven we tijdens de Schrijfmarathon in december voor tien mensen of groepen die onterecht worden vervolgd, geïntimideerd of gevangengezet. Jouw actie kan mee het verschil maken.

Samen zetten we autoriteiten onder druk om hun burgers beter te behandelen. Hoe meer brieven, hoe groter de druk, hoe beter het resultaat. Lees hieronder over de personen voor wie we schreven in 2023.

Rocky Myers

Rocky Myers uit de Verenigde Staten

ZIT DRIE DECENNIA IN DODENCEL NA GEBREKKIG PROCES
Rocky, een zwarte man met een verstandelijke beperking, zit al 30 jaar in de dodencel in Alabama. Een witte vrouw uit zijn buurt werd vermoord. Na een proces vol tegenstrijdige verklaringen en vermeende druk op getuigen door politie, vond een bijna volledig witte jury hem schuldig en adviseerde die een levenslange celstraf. Een rechter ging daar tegen in en legde de doodstraf op. Rocky had geen goede rechtshulp en zijn advocaat liet hem in de steek na de veroordeling. Hierdoor kon hij niet op tijd beroep aantekenen. Zijn executie kan snel plaatsvinden, en zijn enige hoop is dat de gouverneur van Alabama hem gratie verleent.

Uncle Paul en Pabai

Uncle Pabai en Uncle Paul uit Australië

STRIJDEN TEGEN KLIMAATSCHADE OP HUN EILANDEN
Uncle Pabai en Uncle Paul zijn inheemse bewoners van de Boigu- en Saibai-eilanden in de Torres Strait, een zee-engte in het noorden van Australië. Al duizenden jaren is het leven op de eilanden nauw verbonden met land, zee en lucht. Helaas brengt klimaatcrisis nu die traditionele manier van leven in gevaar, omdat de zeespiegel in de Torres Strait razendsnel stijgt. Dit veroorzaakt overstromingen die huizen en wegen vernietigen, en het zoute zeewater maakt de tuinen waar de bewoners hun voedsel verbouwen onbruikbaar. Als de Australische overheid niet snel ingrijpt, worden de eilanden onbewoonbaar en moeten de lokale gemeenschappen gedwongen verhuizen.

Ana Maria Santos Cruz uit Brazilië

VECHT VOOR GERECHTIGHEID VOOR HAAR ZOON
Pedro Henrique, de zoon van Ana Maria, streed tegen racisme en politiegeweld. Dat heeft geleid tot zijn dood. Hij werd thuis gedood met acht kogels in zijn hoofd en nek. De vriendin van Pedro was toen aanwezig en herkende drie agenten als daders. Sindsdien voelt Ana Maria alsof een deel van haar is weggenomen. Ze eist een onderzoek naar de daders. De agenten die worden verdacht van de moord, werken nog steeds bij de politie. Ana Maria krijgt intussen bedreigingen, maar ze geeft de strijd niet op. De procureur-generaal moet onmiddellijk een ​​onafhankelijk en onpartijdig onderzoek starten.

Sawyeddollah uit Myanmar

VOERT ACTIE TEGEN META VOOR ROL IN WREEDHEDEN IN MYANMAR
Sawyeddollah behoort tot de Rohingya, een etnische minderheid in Myanmar die structureel wordt gediscrimineerd. Het geweld tegen de Rohingya werd in 2017 zo hevig dat Sawyeddollah en zijn familie hun land ontvluchtten. Na 15 dagen bereikten ze het vluchtelingenkamp Cox’s Bazar in Bangladesh. Sawyeddollah woont daar nog steeds en eist nu gerechtigheid voor zijn gemeenschap. Hij wil advocaat worden en voert campagne tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook, voor de rol die het platform speelde bij het verspreiden van haat en aanzetten tot geweld tegen Rohingya. Sawyeddollah eist van Meta herstelbetalingen om onder meer onderwijsprojecten in Cox’s Bazar te financieren.

Justyna uit Polen

Justyna Wydrzyńska uit Polen

VEROORDEELD VOOR HET VERDEDIGEN VAN VEILIGE ABORTUS
Strenge Poolse abortuswetten dwingen veel vrouwen tot een illegale en onveilige abortus. Activist Justyna hielp in 2020 ‘Ania’ (schuilnaam), een vrouw die in een gewelddadige relatie zat en haar zwangerschap wilde afbreken. Justyna stuurde Ania abortuspillen toe. Ania’s partner onderschepte de pillen en deed aangifte bij de politie. Ania kon de pillen niet innemen en beëindigde de zwangerschap op een onveilige manier. Justyna werd gestraft met 8 maanden gemeenschapsdienst. De veroordeling schept een gevaarlijk precedent en bemoeilijkt de toegang tot veilige abortus. De procureur-generaal moet zorgen dat Justyna’s veroordeling ongedaan gemaakt wordt.

Rita Karasartova

Rita Karasartova uit Kirgizië

RISKEERT 15 JAAR CEL OMDAT ZE VREEDZAAM DEMONSTREERDE
Rita Karasartova was bezorgd over de toegang tot drinkwater in haar land. Daarom verzette ze zich tegen een grensovereenkomst die de controle over een zoetwaterreservoir aan Oezbekistan gaf. Ze vreesde dat Oezbekistan de toegang tot water ging beperken. Rita werd gearresteerd nadat ze mensen had opgeroepen om vreedzaam te protesteren. Ze werd onder meer beschuldigd van een poging tot ‘gewelddadige omverwerping van de regering’. Na maanden in een kleine cel, zonder contact met haar familie en zonder de nodige gezondheidszorg, staat ze nu onder huisarrest en riskeert ze 15 jaar celstraf. De procureur-generaal moet de aanklachten tegen Rita intrekken en haar onmiddellijk terug in vrijheid stellen.

Thapelo

Thapelo Mohapi uit Zuid-Afrika

BEDREIGD OMDAT HIJ STRIJDT TEGEN ARMOEDE
Thapelo is algemeen secretaris van de beweging Abahlali baseMjondolo (AbM) die de rechten verdedigt van Zuid-Afrikanen die het economisch zwaar hebben. Thapelo komt onder meer op voor de mensen in eKhenana: velen kunnen de hoge woonkosten niet betalen en bouwen huizen van afvalmateriaal. Deze inwoners krijgen te maken met politiegeweld, gedwongen huisuitzettingen en slechte openbare voorzieningen. De AbM beweging bekritiseerde dit en organiseerde gemeenschapsdiensten om de omstandigheden te verbeteren. Overheidsfunctionarissen bedreigen Thapelo en zijn beweging. Alleen al in 2022 werden drie leden van de beweging in eKhenana gedood. De politie moet het intimideren en doden van AbM leden grondig onderzoeken.

Thulani Maseko

Thulani Maseko uit Eswatini

GEDOOD OMDAT HIJ ONRECHT AANKAARTTE
Als advocaat zette Thulani zich in voor de bevolking van Eswatini, het voormalige Swaziland, waar naar schatting 60 procent van de inwoners onder de armoedegrens leeft. Het land wordt door een rijke en absolute monarchie geleid. Thulani gaf openlijk kritiek op de onderdrukkende wetten en het buitensporig geweld tegen vreedzame demonstranten. Op 21 januari 2023 werd hij voor de ogen van zijn vrouw, Tanele, doodgeschoten. Tot op vandaag is niemand voor de dood van Thulani verantwoordelijk gehouden. Koning Mswati III moet de dood laten onderzoeken en de verdachten in een eerlijk proces berechten.

Chaima Issa

Chaima Issa uit Tunesië

RISKEERT TIENTALLEN JAREN CELSTRAF VOOR POLITIEK ACTIVISME
Sinds de machtsgreep van de Tunesische president Kais Saied in 2021, zijn de rechtbanken niet onafhankelijk en wordt de vrijheid van meningsuiting onderdrukt. Iedereen die kritiek uit op de president, loopt het risico op een gevangenisstraf. Toch bleef  Chaima openlijk kritisch over de president. Ze werd in februari 2023 gearresteerd en meer dan 4 maanden vastgehouden. Chaima kwam onder voorwaarden vrij en mag niet reizen en niet op “publieke plaatsen” komen. Er hangt haar nog steeds tientallen jaren celstraf boven het hoofd. De Tunesische autoriteiten moeten het onderzoek en de beperkende maatregelen tegen Chaima onmiddellijk intrekken.

Ahmed Mansoor

Ahmed Mansoor uit de Verenigde Arabische Emiraten

OPGESLOTEN OMDAT HIJ SPRAK OVER MENSENRECHTENSCHENDINGEN
Ahmed is een vader, echtgenoot, dichter en mensenrechtenverdediger. Hij brengt zijn dagen nu door in een isoleercel, zonder boeken en zonder een bed. Ahmed was één van de weinige stemmen in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) die betrouwbare informatie naar buiten bracht over mensenrechtenschendingen in het land. Hij sprak over de detentie, foltering en oneerlijke processen van kritische stemmen tegen de regering. Hij besprak ook problemen binnen het rechtssysteem en nationale wetten die internationale wetgeving schenden. Ahmed werd veroordeeld tot 10 jaar cel. De president van de VAE moet hem onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten.