Vitalina Koval uit Oekraïne

Vitalina komt op voor de rechten van de LGBTIQ-gemeenschap. Ze opende een informatiecentrum en neemt deel aan vreedzame acties.

SCHRIJF VOOR VITALINA UIT OEKRAÏNE: FYSIEK AANGEVALLEN OMDAT ZE OPKOMT VOOR HOLEBIRECHTEN

Wie?

Vitalina Koval

Waarom schrijven?

Vitalina komt op voor de rechten van de LGBTIQ-gemeenschap*. Ze opende een informatiecentrum en neemt deel aan vreedzame acties. Ze wordt regelmatig bedreigd en aangevallen. De politie doet niets.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Vitalina is een energieke, jonge vrouw en boegbeeld van de holebigemeenschap in Oekraine. Vitalina en andere activisten krijgen echter vaak te maken met intimidaties en geweld.

Op 8 maart 2018, internationale vrouwendag, organiseerde Vitalina een vreedzame demonstratie voor vrouwen- en holebirechten. Ze werd aangevallen door extreemrechtse activisten, die haar bespoten met rode verf. De chemische verf brandde in haar ogen. Vitalina was bang en had blind kunnen worden.

Het was niet de eerste keer dat Vitalina werd aangevallen. Ondanks verschillende aangiften treedt de politie niet in actie.

Vitalina blijft moedig verder strijden, ondanks alle bedreigingen uit extreemrechtse hoek. “Ik ben al zo vaak aangevallen. Ik ben niet bang. Ik ga door tot deze bedreigingen er op een dag niet meer zullen zijn.”

onze oproep

We roepen de Oekraïense autoriteiten op ervoor te zorgen dat mensen die opkomen voor vrouwen en LGBTI’s hun werk kunnen doen. Ook vragen we om berechting van de aanvallers van Vitalina en andere activisten.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.