Verenigingen

Organiseer een gezellige schrijfactiviteit op maat van jouw sociaal-culturele vereniging en maak samen een verschil.

Van culturele tot sociaal geëngageerde verenigingen, van seniorenclubs tot jeugdhuizen; onze Schrijfmarathon verenigt elke interesse, strekking, jong en oud. Met deze gouden tips & tricks krijg je ongetwijfeld al jouw leden en sympathisanten aan het schrijven.

INSPIRATIE

• Op 10 december is het Internationale dag van de Mensenrechten. Nodig een auteur of spreker uit die iets interessants over dit thema te vertellen heeft (tip: 10 december is Internationale dag van de Mensenrechten). Aansluitend kan je het publiek uitnodigen om brieven en kaartjes te schrijven in de foyer.

• Neem contact op met een lokaal cultuurhuis of de plaatselijke bibliotheek en bundel jullie krachten. Help mee een debat of lezing op locatie organiseren of beman met enkele leden een schrijfstand in de bib.

• Creëer een gezellig én opvallend schrijfhoekje in het jeugdhuis. In het schrijfpakket (vanaf oktober 2019 te bestellen) vind je kleurrijke affiches, vlaggetjes, voorbeeldbrieven, kaartjes, pennen en stickers. Alles wat je nodig hebt om je stand mooi aan te kleden en jongeren aan het schrijven te krijgen.

Vanaf 1 oktober kan je hier het gratis schrijfpakket bestellen. Daarin vind je affiches, achtergrondinformatie over de cases waarvoor we schrijven, voorbeeldbrieven, kaartjes, pennen, stickers en buttons. Kortom, alles wat je nodig hebt om er een onvergetelijk schrijfmoment van te maken!

MEER WETEN?

Wil jij met jouw vereniging ook meedoen aan de grootste mensenrechtencampagne ter wereld? Maar weet je niet goed waar te beginnen en wil je nog even persoonlijk van gedachten wisselen met één van onze medewerkers? Laat hier jouw gegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Ik wil meer weten over de Schrijfmarathon

Vul hier je vaste of mobiele telefoonnummer in.

Privacy: Amnesty International vindt je privacy erg belangrijk en zal dan ook zorgvuldig met de door jou verstrekte persoonsgegevens omgaan. Wij gebruiken jouw gegevens voor onze administratie, om je te informeren over ons werk, om je steun te vragen voor acties en voor incidentele verzoeken om bijdragen. Jouw gegevens worden niet verstrekt aan derden. Je kan jouw gegevens op ieder moment opvragen of laten wijzigen via de ledenadministratie.

5 TIPS & TRICKS
VOOR EEN GESLAAGDE SCHRIJFMARATHON

1. VERZEKER VOLK OVER DE VLOER

• Zorg voor voldoende promotie: maak een Facebookevenement aan en nodig je contacten uit op je schrijfactiviteit. Breng ook de lokale pers op de hoogte van je plannen.
  • Hang op voorhand een aankondigingsposter aan het raam, vlaggetjes voor de deur of zet een aankondigingsbord op straat om toevallige voorbijgangers naar binnen te lokken.

2. MAAK HET UITNODIGEND EN GEZELLIG

• Zorg dat de schrijfstand opvalt en dat mensen makkelijk hun weg ernaartoe kunnen vinden.
  • Voorzie voldoende zit- en schrijfruimte en leg een stapeltje voorbeeldbrieven, schrijfpapier en pennen klaar.
  • Breng sfeervolle verlichting aan, voorzie een plantje op de schrijftafel en hang de Amnesty-vlaggetjes uit.
  • Biedt een drankje en randanimatie aan, zoals een live-optreden of een gastspreker.

3. TOON DE IMPACT VAN JE SCHRIJFACTIE

• Zet een duidelijke brievenbus klaar om alle brieven en kaartjes in te deponeren. In het schrijfpakket vind je een opvallende sticker om op de brievenbus te kleven.
  • Tel alle geschreven brieven en kaartjes en bezorg ons snel het resultaat door een mailtje te sturen naar [email protected]. Als we in januari het indrukwekkende eindresultaat van alle schrijfacties in Vlaanderen bekendmaken, weet je zeker dat ook jouw schrijfacties zijn meegerekend.
  • Inspireer anderen met jouw schrijfactie. Neem foto’s en deel ze massaal op sociale media of stuur ze door naar [email protected]. Vergeet ons zeker niet te taggen in de foto’s op sociale media: @Amnesty International België Vlaanderen op Facebook; @Amnestyvl op Twitter en @amnestyvlaanderen op Instagram

4. HOUD DE VERZENDKOSTEN LAAG

• Bundel alle brieven voor eenzelfde bestemmeling in één grote enveloppe in plaats van alle brieven in een aparte enveloppe te versturen. Je kan hetzelfde doen met de solidariteitskaartjes.
  • Deel de kosten van de postzegels door een vrije bijdrage te vragen aan de deelnemers. In het schrijfpakket vind je een sticker die je op een inzameldoos kan kleven.

5. BRENG ONS OP DE HOOGTE

Ben je geïnteresseerd, maar heb je nog vragen of wil je even van gedachten wisselen? Laat je gegevens achter in bovenstaand formulier, dan nemen wij snel contact met je op! En wie weet komen we in december eens langs met een fotograaf.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.